آیا هومیوپاتی جایگزین مناسبی برای پزشکی است؟

به گزارش وبلاگ هلو، انتخاب روش های غیر پزشکی در درمان بیماری هایی که پزشکی به طور کامل از پس آن ها برنیامده، اتفاقی رایج است. هومیوپاتی یکی از این طب های جایگزین است.

آیا هومیوپاتی جایگزین مناسبی برای پزشکی است؟

هومیوپاتی چیست ؟ این شاخه از طب جایگزین موافقان و مخالفان زیادی در سراسر دنیا دارد. تا جایی که بعضی کشورها بیمارستان هایی با این متد تاسیس نموده اند. اما در بعضی دریگر کشورها این طب را به رسمیت نمی شناسند. با ما در مجله اینترنتی وبلاگ هلو همراه باشید.

هومیوپاتی چیست ؟

هومیوپاتی یا طب سیمیلیا، یکی از روش های درمانی سنتی است که در آن از ترکیبات طبیعی مانند گیاهان، مواد معدنی و سموم حیوانات برای درمان بیماری ها استفاده می گردد. داروهای این متد در ذرات بسیار کم استفاده می شوند وبیمارانی که تحت درمان هومیوپاتی قرار می گیرند باید از رژیم غذایی خاصی پیروی نمایند. بعلاوه در هومیوپاتی استفاده از داروهای شیمیایی توصیه نمی گردد.

تاریخچه هومیوپاتی

تا پیش از آن که هومیوپاتی در قرن هجدهم به وسیله یک پزشک و شیمی دان آلمانی به نام ساموئل هانمان (Samuel Hahnemann) ابداع گردد، سوالی به عنوان هومیوپاتی چیست ؟معنایی نداشت.

در سال 1796، هانمان در حین ترجمه یک کتاب پزشکی به این نتیجه رسید که داروهای اصلی درمانی آن دوران، به جای آن که بیماری ها را درمان نمایند علائم بیماری را تشدید می نمایند، به همین علت، هانمان ایده هومیوپاتی را ابداع کرد که مبنای آن اصل شباهت درمانی است.

در طی سالیان بعد، هومیوپاتی به عنوان یک روش درمانی مورد توجه نهاده شد و به تدریج در سراسر دنیا شناخته شد. در سال 1831، اولین مدرسه هومیوپاتی در آمریکا تأسیس شد و به تدریج این روش درمانی در سراسر دنیا پذیرفته شد. امروزه، هومیوپاتی به عنوان یک روش درمانی تکمیلی در بسیاری از کشورها شناخته شده است و برای درمان بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی، آلرژی، درد مفاصل، افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

اصول هومیوپاتی

اصا درمانی در هومیوپاتی چیست ؟ این روش درمانی بر مبنای اصل شباهت درمانی تأسیس شده است، به این معنی که یک ماده در دوزهای بالا باعث بروز علائم خاصی در یک فرد سالم می گردد و همان ماده در دوزهای پایین تر می تواند افراد با علائم مشابه را درمان کند.

درمان باید بر اساس انتخاب یک داروی مشابه برای بیمار انجام گردد. داروی مشابه باید با علائم بیماری هماهنگ باشد تا بتواند بیماری را درمان کند. به عنوان مثال، اگر بیمار دچار سرفه خشک با خلط سفید رنگ باشد، یک داروی مشابه باید انتخاب گردد که دارای خاصیت درمانی برای این نوع سرفه باشد.

هومیوپاتی بر اساس دو اصل اساسی کار می نماید:

  1. اصل مشابه یا سیمیلیا: به این معنی که مانند با مانند درمان می گردد.
  2. دومین اصل، اصل توان است که بر اساس آن داروی سیمیلیا باید به صورت توان های مختلف تهیه گردد تا برترین اثرات درمانی را داشته باشد.

هومیوپاتی آری یا نه؟

با این که هومیوپاتی در درمان بعضی بیماری ها موثر واقع شده است اما بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که در بعضی از بیماری ها هیچ تاثیری برجا نمی گذارد. به باور پزشکان بهتر است برای درمان بیماری ها از روش درمانی مدرن تر استفاده گردد. بعلاوه، بعضی از داروهای هومیوپاتی ممکن است باعث عوارض جانبی شدید شوند و مصرف آنها برای بیمارانی که دارای بیماری های خاصی هستند، خطرناک باشد.

اگرچه هومیوپاتی به وسیله بعضی از پزشکان و بیماران به عنوان یک روش درمانی موثر تلقی می گردد، اما هیچ مطالعه علمی رسمی و قابل قبولی وجود ندارد که اثبات کند که هومیوپاتی برای درمان بیماری های مختلف موثر باشد. بنابراین، این روش درمانی هنوز به عنوان یک روش تجربی تلقی می گردد و به توصیه پزشک مربوطه استفاده می گردد.

پیشنهاد مطالعه: چه بخوریم تا فشار خون مان بالا نرود؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "آیا هومیوپاتی جایگزین مناسبی برای پزشکی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هومیوپاتی جایگزین مناسبی برای پزشکی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید