ابهام در قیمت کالا های نو لوازم خانگی

به گزارش وبلاگ هلو، در حالی که فراورینمایندگان لوازم خانگی از اعمال قیمت نو برای بعضی محصولات با آپشن های نو یا مدل های نو خبر داده اند، بعضی فروشندگان می گویند بعضی شرکت ها فقط با تغییر کد و نام یک محصول، ادعا می نمایند محصول نو فراوری نموده اند و قیمت آن را افزایش می دهند.

ابهام در قیمت کالا های نو لوازم خانگی

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های اخیر همیشه محل بحث بوده است. آخرین مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی مربوط به تیر ماه سال قبل است که مجوز افزایش 15 درصدی قیمت برای تلویزیون و 10 درصدی برای یخچال، یخچال - فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شد.

از اواخر دی ماه سال قبل قیمت برخی محصولات لوازم خانگی 10 تا 15 درصد از سوی شرکت ها افزایش یافت، اما مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده بود. در نهایت رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان گفت که معاونت سرمایه ای سازمان حمایت واحد هایی که بدون مجوز افزایش قیمت داده اند را احضار نموده و به آن ها تذکر داده و این واحد ها مکلف شدند قیمت ها را برگردانند.

در سال نو نیز گزارش هایی از افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت ها منتشر شد، اما وزارت صمت اعلام نمود که مجوزی در این رابطه صادر ننموده است و فراورینمایندگان هم می گویند با وجود ارائه فهرست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صمت هنوز با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت ننموده است. از طرف دیگر به گفته آن ها، قیمت مواد اولیه به میزان محصول نهایی تحت نظارت نیست و با دلار تغییر می نماید.

با این حال، اخیرا دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اخیرا گفت که به برخی محصولات آپشن های نو اضافه شده یا مدل های نو دارند که سابقه فراوری نداشتند؛ بنابراین قیمت تمام شده آن ها بر اساس مدارک و مستنداتی که به سازمان حمایت ارائه می گردد، معین و فروخته می گردد. اما به درخواست افزایش قیمت کالا هایی که سابقه فراوری داشته، از پنج ماه گذشته پاسخی داده نشده است.

اما دو روز بعد، برخی از فروشندگان از افزایش قیمت میانه 50 درصدی شرکت ها از دی ماه تا به امروز خبر دادند؛ به طوری که به گفته آن ها، برخی شرکت ها فقط با تغییر کد و نام یک محصول، ادعا می نمایند محصول نو فراوری نموده اند و قیمت آن را افزایش می دهند.

بر این اساس، در حال حاضر در رابطه با کالا های نوی که با قیمت نو روانه بازار شده اند، ابهاماتی وجود دارد و تعیین نیست آیا لوازم خانگی با کیفیت و قابلیت های نو به بازار اضافه شده یا آنطور که فروشندگان ادعا نموده اند، فراورینمایندگان بعد از ناامید شدن از پذیرش درخواست افزایش قیمت شان در یک سال اخیر، به روش های دیگر، یعنی تغییر نام کالا ها دست زده اند. به نظر می رسد بهتر است شفاف سازی لازم از سوی نهاد های نظارتی در این رابطه انجام گردد.

منبع: فرارو

به "ابهام در قیمت کالا های نو لوازم خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهام در قیمت کالا های نو لوازم خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید