تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند

به گزارش وبلاگ هلو، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند.

تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند

یحیی نقی زاده محجوب (مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری) درخصوص نظارت بر بسته های سفر و قیمت تاسیسات گردشگری که به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند داد، گفت: با توجه به آیین نامه ای که از طریق هیات وزیران به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده، قیمت تاسیسات گردشگری در قالب تعرفه ای سالانه بررسی می گردد و با هماهنگی تشکل ها معین و ابلاغ می گردد. پس از ابلاغ این تعرفه، هیچ کدام از تاسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارتخانه میراث و گردشگری حق افزودن بر قیمت ها را نخواهند داشت. این موضوع از طریق نظارت های مستقیم و غیر مستقیم و درخواستها و شکایات مردمی قابل رصد، پایش، رسیدگی و برخورد است.

او ادامه داد: همه تاسیسات گردشگری موظف هستند نرخ های ابلاغی را در معرض دید عموم قرار دهند تا بر مبنای نرخ های مصوب قیمت ها تطبیق داده گردد. این مهم یکی از موضوعات بازرسی محسوب می گردد.

نقی زاده درخصوص تماس ها و شکایاتی که از تاسیسات گردشگری طی 10 ماه گذشته اجرا شده، گفت: در میان تمام تماس های اجرا شده با سامانه 09629، حدود 3 و نیم درصد مربوط به شکایات است. از این میان حدود 20 درصد مربوط به شکایت از تعرفه ها و نرخ هاست. بیشتر آنها نیز به تاسیسات رسمی مانند هتل و...ارتباطی ندارد و در بیشتر مواقع مربوط به تاسیسات کوچک مانند خانه مسافرها و ویلاها و…است که بخصوص از ما مجوز ندارند. از این رو میتوان گفت بحث قیمت ها در خصوص مراکز اقامتی مجاز خیلی مورد شکایت نبود. البته در حوزه کمی و کیفی خدمات حتی در حوزه رزرواسیون اشکالاتی وجود داشت.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به آنکه عموما پیک سفرهای نوروزی از 15 اسفند آغاز می گردد، درخصوص پیک های موردی که تا انتها سال خواهیم داشت و احتمال افزایش شکایات گفت: عموما در طول سال در زمان های پر مسافر و تعطیلات چند روزه ای که پیش می آید، با افزایش اندازه شکایات روبرو می شویم. در واقع در ایام معینی از سال تعداد شکایات و تماس ها افزایش می یابد. برای مثال، از 230 هزار تماسی که در طول سال جاری در سامانه 09629 ثبت شده، 100 هزار تماس فقط در یک ماه آن هم فروردین ثبت شد. سایر تماس ها در ایام تابستان که پیک تابستانی سفر را شاهد هستیم، حاصل می گردد. تعداد کمی از تماس ها نیز بین سایر ماههای سال توزیع می گردد.

او گفت: سازوکاری که در نظر گرفته ایم که قبل از آنکه مورد پیش آمده منجر به شکایت گردد، این امکان را ایجاد می کند تا شکایت مسافران به صورت آنلاین دریافت و مورد پیگیری قرار گیرد. علاوه بر مرکز، معاونان گردشگری و کارشناسان گردشگری استانهای کشور نیز در جریان این نقدها و شکایات قرار می گیرند. در کارتابل اختصاصی استان وارد می گردد و ما نیز امکان رصد داریم. همین امر سبب شده تا در بسیاری از استانها بیش از 90 درصد و حتی 100 درصد موارد شکایت رسیدگی و رفع گردد. به طور میانگین بیش از 80 درصد موارد شکایت رسیدگی شده است و سایر موارد نیز در حال رسیدگی است.

نقی زاده در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات گردشگران در کدام استانهای کشور ثبت شده ، گفت: بیشترین شکایت متعلق به استان تهران است. بعد از آن مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار می گیرند. در تهران 3142 مورد ثبت شده که تا به امروز به 97 درصد آنها پاسخ داده شد.

با این وجود مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به عدم دسترسی منطقه ها آزاد به سامانه شکایات و به تبع عدم رسیدگی به شکایات گردشگران و مسافران اشاره کرد و گفت: منطقه ها آزاد به دلیل قوانین خود به این سامانه دسترسی ندارند و قرار است بزودی این دسترسی برای معاونان گردشگری این منطقه ها فراهم گردد تا شکایات مسافران از این طریق بررسی و رفع گردد.

او درخصوص کمترین و بیشترین نرخ اقامت که در کشور تعریف شده است، گفت: چنین لیستی را نمیتوان ارائه داد که بر حسب محل اقامت، اتاق، شهر و…قیمت ها فرق دارد حتی قیمت اتاق های مختلف در یک مرکز اقامتی فرق دارد و این تفاوت ها در مراکز اقامتی مختلف بیشتر است.

منبع: همگردی

به "تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید