حمایت مسئولان و مردم برای احیای صنایع دستی زواره

به گزارش وبلاگ هلو، عزمش را جزم نموده تا صنایع دستی شهرش و حتی استان خود که نه صنایع دستی فراموش شده بعضی استانهای ایران را دوباره احیا کند و این کار را در بافت بازار تاریخی و قدیمی شهرش شروع کرد تا سکوت حاکم بر این بازار قدیمی با مغازه های تقریبا در بسته آن را بشکند. شدیدا به او برخورده که بازار قدیمی شهر تاریخی اش که قدمت بسیاری از سازه های آن به 1000 سال و حتی بیشتر می رسد این گونه در سکوت فرو رفته و تنها هر چند گاهی با صدای پای رهگذری جان تازه می گیرد ولی سریع باز به خاموشی می رود.

حمایت مسئولان و مردم برای احیای صنایع دستی زواره

علیرضا الیاسی جوان 30 ساله از اهالی شهر تاریخی زواره اصفهان آستین همت بالا زده تا با احیای هنر دست نیاکان خود بار دیگری هنر ایرانی را به رخ بکشد.

این فعال صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی گفت: با توجه به فراوری صنایع دستی در خانواده چند سالی بود که به فکر احیای صنایع دستی افتادیم و با کوشش همسرم و یک نفر از دوستان فعال میراث فرهنگی، با راه اندازی صنایع دستی در بازار قدیمی شهر زواره در این راه قدم برداشتم.

این فعال میراث فرهنگی با بیان این که الان حدود 2 سالی است در این زمینه فعالیت می کنیم، گفت: تا الان برای رونق صنایع دستی، حدود 60 میلیون تومان هزینه نموده ایم.

الیاسی اظهارکرد: 70 درصد صنایع دستی احیا شده یا در حال احیا از صنایع دستی خود شهرستان اردستان و شهر زواره است و هدف این است که بیشتر از فراوریات شهر خود حمایت کنیم، البته در کنار این حمایت، از بعضی شهرها هم صنایع دستی داریم.وی چرم دوزی، گلیم بافی، عروسک بافی، زیورالات، خراطی چوب، سفالگری، نمد بافی، سبد بافی، پرده های اسپند، آهنگری، قلم زنی مس را از جمله صنایع دستی شهر زواره بیان کرد و گفت: حدود 70 نفر غیرمستقیم صنایع دستی فراوری می نمایند و حدود 28 نفر مستقیم برای ما کار می نمایند.وی گفت: اگر یاری مسئولان را داشته باشیم، در نظر داریم برای یاری به صنعت گردشگری و صنایع دستی چند کارگاه دیگر بزنیم و نیروهای بیشتری را بکار بگیریم که هم برای آنها اشتغالزایی گردد و هم صنایع دستی شهر را به شهرهای دیگر ارسال کنیم.

این دوستدار صنایع دستی ضمن اشاره به بازدید و قول مسئولان برای ادامه کار در حال حاضر بیشترین مشکل خود در این زمینه را کمبود و عدم اختصاص تسهیلات برای راه اندازی بیشتر کارگاه و نیرو بیان کرد.

وی در خصوص استقبال مردم و گردشگران از صنایع دستی هم گفت: مردم از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند، ولی کم و زیاد استقبال نموده اند، ولی هنوز برای حمایت از ما خیلی جا دارد.

الیاسی احیای این صنعت را در یک شهر تاریخی به خصوص در زمینه گردشگری لازم دانست.

این فعال در زمینه صنایع دستی در عین حال با مثبت ارزیابی کردن توجه و خرید این آثار از سوی همشهریان و گردشگران از مسئولان توجه و حمایت بیشتر در این زمینه را خواهان شد و گفت: در شهر زواره هنرمندان زیادی برای فعالیت و کار در این زمینه حضور دارند.

الیاسی در خصوص اهداف بلندمدت خود در این زمینه هم گفت: سعی کردیم با توجه به رونق صنایع دستی یادی از گذشتگان این عرصه کنیم، چراکه چند دسته از صنایع دستی مخصوص شهر زواره بوده و کوشش داریم این نوع صنایع دستی را حفظ کنیم تا از گذشتگان ما یادی گردد.

وی گفت: از همه مردم و مسئولان می خواهیم از این فراوریات دستی که هم هنر است و هم احتیاج اقتصادی هنرمندان فعال این عرصه را رفع می نماید، حمایت نمایند، چرا که ما در این زمینه حرف برای گفتن زیاد داریم.

الیاسی در سرانجام اضافه نمود: ما برای حمایت از گردشگری فعالیت های زیادی کردیم و گردشگران زیادی آوردیم و این امر عظیم، با توجه به شرایط خوب شهر ما که بیش از 30 اثر تاریخی و جهانی دارد، یاری می طلبد و حمایت احتیاج دارد.

منبع: گردشبان

به "حمایت مسئولان و مردم برای احیای صنایع دستی زواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت مسئولان و مردم برای احیای صنایع دستی زواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید