قحطی و گرسنگی در کمین مردم دنیا؛ احتیاج به فراوری غذایی معادل غذای 10 هزار سال اخیر ، مرگ سالانه 600 میلیون نفر با غذای آلوده؛ بیمار شدن 40 درصد بچه ها

به گزارش وبلاگ هلو، مدیرکل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سالانه بیش از 600 میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در جهان جان خود را از دست می دهند و بیش از 40 درصد بچه ها زیر 5 سال نیز به وسیله این آلودگی ها بیمار می شوند.

قحطی و گرسنگی در کمین مردم دنیا؛ احتیاج به فراوری غذایی معادل غذای 10 هزار سال اخیر ، مرگ سالانه 600 میلیون نفر با غذای آلوده؛ بیمار شدن 40 درصد بچه ها

به گزارش وبلاگ هلو، فرامرز خداییان روز شنبه در همایش روز جهانی ایمنی غذایی در مرکز همایش بیمارستان شهید رجایی، اضافه کرد: روزانه 820 میلیون نفر با گرسنگی به خواب می روند، بیش از یک میلیارد نفر کمبود ویتامین D و بیش از 4 میلیارد نفر کمبود آهن دارند و حدود 22 درصد از بچه ها زیر 5 سال به علت فقر غذایی دچار کوتاه قدی هستند.

وی گفت: تخمین زده می گردد که در سال 2050 میلادی جمعیت جهان به بیش از 9 میلیارد نفر می رسد و اگر بخواهیم غذای 50 سال آینده تامین گردد باید غذایی به میزان 10 هزار سال قبل فراوری شده و در واقع در عصر تازه، چالش جدی برای تامین و امنیت غذایی وجود دارد.

خداییان با اشاره به جایگاه امنیت غذایی، ادامه داد: سازمان ملل متحد سال 2004 در بیش از 160 کشور گفت که غذا دیگر کالا نیست، بلکه حقوق است و باید امنیت غذایی یعنی غذا به میزان کافی در دسترس، ایمن و مغذی باشد و یکی از ارکان یک حکمرانی خوب در کشورها تامین غذا است.

به گفته وی، از اقدامات مهم و موثر سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد امنیت غذایی، سال گذشته برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شده و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می شده است، معین حد و به سازمان های مربوطه ابلاغ شد بعلاوه ضوابط بعضی شاخص ها در غذاهای بچه ها از جمله شیرخشک بازنگری شد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت توضیح داد: کالاهای استراتژیک از جمله برنج، چای و گندم که در حوزه مصرف غذای انسان است از مبادی ورودی به وسیله معاونت های غذا و دارو رصد، پایش و نظارت می شوند و در خصوص سایر محصولات، مسئولین فنی نظارت می نمایند و از طرفی در مبادی ورودی محصولات، رخداد تراریختگی را هم آنالیز می کنیم.

خداییان با اشاره به هفت هزار و 38 مجوز ترخیص کالای اساسی در سال گذشته، گفت: یکی دیگر از وظایف این سازمان پایش سموم کشاورزی، آفت کش ها و فلزات سنگین بوده، سال گذشته نیز 25 مورد از این فرآورده ها را به لحاظ آفت کش آنالیز کردیم که 6 هزار و 400 نمونه در کل کشور برداشته شد.

وی تاکید نمود: بعلاوه در دهه 80 اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می نماید 45 درصد بود که الان به زیر 2 درصد رسیده است.

به گفته مدیرکل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت نیز در سال 1400 حدود 20 هزار و در سال 1401 نیز حدود 54 هزار مواد غذایی مورد بازرسی قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "قحطی و گرسنگی در کمین مردم دنیا؛ احتیاج به فراوری غذایی معادل غذای 10 هزار سال اخیر ، مرگ سالانه 600 میلیون نفر با غذای آلوده؛ بیمار شدن 40 درصد بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قحطی و گرسنگی در کمین مردم دنیا؛ احتیاج به فراوری غذایی معادل غذای 10 هزار سال اخیر ، مرگ سالانه 600 میلیون نفر با غذای آلوده؛ بیمار شدن 40 درصد بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید