قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد

به گزارش وبلاگ هلو، شهردار تهران با اشاره به اینکه آرمان بلند ما این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره گردد، گفت: قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد.

قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ هلو، علیرضا زاکانی شهردار تهران در ملاقات با محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بنده در دو نوبت با وزیر نیرو جلسه داشتم و در مورد نقص روشنایی شهر و ایجاد مطلوبیت در استفاده از روشنایی و کاهش مصرف آن صحبت کردیم. ایده آلی را در تهران به عنوان یک کلان پروژه دنبال می کنیم و در بحث خطرات زلزله به سمت و سویی می رویم تا مسائل را کاهش دهیم. آرمان بلند ما در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره گردد، کما اینکه بسیاری از کشورهای دنیا این انرژی دوبل را ندارند.

شهردار تهران اضافه نمود: در ایده های مطرح شده راندمان تبدل گاز به برق برای شهر از بعد محیط زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی موثر و مفید فایده خواهد بود. بر همین اساس باید در لکه گذاری هایی که انجام می دهیم تا بافت شهری نوسازی گردد این ایده را پیاده کنیم و امکانی فراهم کنیم که این شبکه آنجا ارائه خدمت کند، البته این مساله در بلند مدت و بیش از 4 سال تعریف می گردد.

زاکانی ادامه داد: برای اجرای برنامه ها، هیات مشترکی را تشکیل می دهیم تا تفاهم نامه ای منعقد و مسائل را را تعیین تکلیف کنیم. اولین موضوع مطرح شده در جلسه درباره روشنایی بود که هم می تواند برای تردد در شهر و هم از بعد صرفه جویی شرایط مناسبی را فراهم کند.

وی اضافه نمود: در این بخش ما می توانیم برای تعویض روشنایی درباره پارک ها و ساختمان های شهرداری پیش قدم شویم. درباره مقدار احتیاج ما برای تعویض کار کارشناسی صورت بگیرد و این جهت اتفاق بیفتد. بعلاوه تعویض 370 هزار شعله چراغی که در شهر وجود دارد باید در دو تا سه سال در کارهای میان مدت فشرده گردد و حتی با سرعت بیشتری این کار را انجام داد و سه سال را به نصف کاهش داد.

شهردار تهران مطرح نمود: می توان به ساختمان های ادارات در زمینه روشنایی شان، الگوی مصرف داد تا با تبلیغ و رایزنی دستگاهها پای این کار بیایند و حتی این موضوع را به یک آیتمی در ساختمان سازی و تبدیل به یک فرهنگ عمومی در رابطه با پارامترهای صرفه جویی کنیم.

زاکانی اعلام کرد: ناظر به پست های مجموعه وزارت نیرو، نوسازی آنها می تواند منجر به ارائه تسهیلات و خدمت، امنیت و صرفه جویی و بهره وری از امکانات برای شهر گردد. 520 هکتار زمین هایی داریم که زیر دکل های فشار قوی قرار گرفته است و این مسأله نیز باید در این کارگروه تعیین تکلیف گردد تا ایمنی بالا رود و مشکل حریم برای ساکنان حل گردد.

وی گفت: در این کارگروه ها صرفه جویی ها را در 1000 پله برقی دنبال کنید. بعلاوه بحث اطلاعات مکانی مهم است چرا که در تهران در امکان برهم گذاری اطلاعات و ارائه تسهیلات برای مردم کمتر دقت کردیم و طول کشیدن صدور پروانه هم با این مسأله مرتبط است و این مساله را در تفاهم نامه عملیاتی کنید.

شهردار تهران اضافه نمود: بخش فناوری ما کاملا مهیا است . در تهران بیشترین امکانات دیتایی در اختیار شهرداری است که اگر به اپراتورها و دستگاهها متصل گردد امکان این وجود دارد که شبکه ملی اطلاعات را در تهران پیاده کنیم.

قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد

زاکانی ادامه داد: بحث دیگر در زمینه هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهره مندی از امکانات سوخت های غیر فسیلی است. در این زمینه اولین قرارداد را برای خرید 50 اتوبوس برقی برای استفاده در خیابان جمهوری را بستیم. بعلاوه باید در مورد شرایط اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوس ها به سمت اتوبوس های برقی برویم. بعلاوه باید به سمت خودروهای هیبریدی در شهر برویم.

وی اضافه نمود: در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکت های سازنده انجام دادیم و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند می توانند جنبه ایمنی بالاتر را داشته باشند و سرنشین را اضافه کند و هم آلودگی هوا از طرف موتور سیکلت ها رفع گردد. 3 تا 4 میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش تعیین و هم با سیستم کنترل عبور ، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.

شهردار تهران اعلام کرد: این کارگروه مستمر باشد تا صرفه جویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم. تیم مشترک با معاونت های مختلف به صورت دوره ای جلسه و پیوست های کارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی کردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد. بعلاوه برای این کارها پیوست فرهنگی و پیوست انتقال به فضای عمومی را در نظر بگیرید. باید با یک زمانبندی تعیین اقدامات را انجام دهیم تا به یک الگوی شایسته در شهر تبدیل گردد.

همکاری توانیر و شهرداری در توسعه شبکه ها، نوسازی پست های برق و روشنایی ها

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر، در ملاقات با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: 40 درصد از کل برق کشور در سیستم سرمایشی استفاده می گردد و باید اقداماتی در جهت صرفه جویی در این بخش انجام دهیم.بعلاوه یکی دیگر از بحث ها درباره روشنایی است که اقدامات ما در این حوزه باعث می گردد هم شهر زیبا گردد و هم مصرف انرژی کاهش پیداکند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه گردد الگوی سایر شهرها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توانیر اضافه نمود: بحث شبکه های فرسوده در هسته مرکزی شهر تهران بسیار مهم است و در بخش زمین و امکانات در این موضوع فرصت های خوبی داریم که باید همکاری فی مابین انجام گردد. بعلاوه یکی از مهمترین موارد آلاینده مربوط به مجموعه های متحرک از جمله موتور سیکلت است که باید شرایط استفاده از موتورهای برقی را فراهم کنیم و این یک فرصت مناسبی است .

در ادامه یکی از معاونین شرکت توانیر شرح داد: همکاری صنعت برق و شهرداری تهران مسبوق به یک سابقه طولانی است . شهر تهران ویژه است و درباره حریم، احداث و توسعه شبکه ها با توجه به مقدار مصرف احتیاج به همکاری ویژه ای با شهرداری تهران داریم.

وی اضافه نمود: یکی از پیشنهادات این است که در مکان های مناسبی که پست های قدیمی واقع شدند زمین هایی وجود دارد که پست ها می تواند با سیستم نو جابجا و سه چهارم زمینها آزاد گردد. برداشت ما این است که درباره این زمینها با شهرداری بهتر می گردد کار کرد تا منافع بین شهرداری و صنعت برق تامین گردد. 12 هزار پست توزیعی داریم که عمدتا در محله های تجاری قرار گرفته است و 123 پست قابل نوسازی.

معاون شرکت توانیر ادامه داد: در کریمخان و پونک پست های فرسوده و قدیمی داریم و باید زمینه ای فراهم گردد تا هیات مشترکی بین شهرداری و صنعت برق برای تعیین شدن شرایط این زمینها که بعضا می تواند کاربری تجاری هم داشته باشد تشکیل و یک تفاهم و قرارداد انجام گردد.

وی اضافه نمود: خطوط هوایی در تهران وجود دارد که این خطوط حرائمی دارند و به علت مسائل زیست محیطی و مبلمان شهری، شهرداری تقاضای جابجایی آن ها را دارد. در واقع بحث آزادسازی حرایم در این خطوط مطرح است و منطقه ها مشترکی داریم که جای کار دارد. بعلاوه در نقاطی که که پروژه های ما مزاحم است این آمادگی را داریم تا براساس تفاهم آنها جمع آوری کنیم .

یکی دیگر از معاونان شرکت توانیر نیز در ادامه شرح داد: مصرف 5500 مگاواتی در انتطار شهر تهران است که برنامه ریزی برای 1000 مگاوات مدیریت مصرف را انجام دادیم. یکی از بخش ها به جز هوشمند سازی لوازم ، استفاده از روش های نو در سیستم های سرمایشی است. بعلاوه استفاده از مولدهای خود تامین سازمان ها و ادارات نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه 370 هزار شعله چراغ و 10 هزار کیلومتر جهت روشنایی در شهر داریم، گفت: برای تبدیل لامپ های گازی به لامپ های ال ای دی و کم مصرف برنامه ریزی کردیم که اگر این 370 هزار چراغ تعویض گردد تا 200 میلیون کیلو وات ساعت در سال صرفه جویی انجام می گردد و اگر سرمایه گذار این کار را انجام دهد می تواند تا سه سال بازگشت سرمایه نیز داشته باشد. بعلاوه در بحث روشنایی مربوط به ادارات و نهادهای عمومی نیز با انجام تغییرات در روشنایی آن ها می توان 240 میلیون کیلو وات ساعت صرفه جویی کرد .

معاون شرکت توانیر اضافه نمود: تعویض 10 هزار چراغ در جنوب تهران را آغاز کردیم که عمر مفید این لامپها 7 برابر لامپهای موجود است و این تعویض ها ظرف دو تا سه سال انجام خواهد شد. این تعویض ها می تواند در تونل های داخل شهر، پارک ها و ساختمان های شهرداری انجام گرددو برای این کار آمادگی داریم. بعلاوه آمادگی داریم هوشمندسازی و استفاده از خودروها و موتورهای برقی جلساتی برگزار کنیم تا از فرصت های آن استفاده کنیم.

جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست در این جلسه گفت: در تفاهم نامه بین شرکت توانیر و سازمان پسماند که در مرداد ماه امضا شد موضوعاتی از جمله هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک ، زیر ساخت تامین برق وسایط نقلیه ، بهبود انرژی ساختمان ها و اینترنت اشیا مطرح شده است. فصل های دیگر آن مربوط به امورات اجرایی ، مشارکت در جمع آوری خطوط فشار قوی، ارائه نقشه تجهیزات مربوط به پست های برق و بهینه سازی برای نوسازی تجهیزات است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران اضافه نمود: باید شرایط اجرای این تفاهم نامه را تسهیل کنیم. در گذشته که پروژه های شهری شتاب خوبی را گرفته بودند اقدامات مربوط به تاسیسات برقی را اجرا کردیم اما این موارد تحویل برق نشده و همچنان نگهداری آن در اختیار ما است. بعلاوه در بحث مبادله اطلاعات مکانی که در پروژه ها اثر گذار است و می توان معارضات را از طریق آن شناسایی کرد، همکاری خواهیم داشت.

بهرامی مطرح نمود: در بحث های مشارکتی و برقی کردن موتور و نوسازی پست های برق در صورت احتیاج می توانیم یک قرارداد مشارکتی را منفک از این تفاهم نامه منعقد و فرمولی را برای آن تهیه کنیم. در برخی از منطقه ها خطوط برق های فشار قوی در حرائم داریم که ساکنان آن اجازه نوسازی و بازسازی ندارند و بعلاوه در این حریم ها فضای سبزی داریم که قابلیت بهره برداری ندارد و اگر توافق مشارکتی را انجام دهیم، رضایتمندی شهروندان را در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد خرید 50 اتوبوس برقی نهایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید