چرا گردشگران خاص سر از سرخ آباد درمی آورند؟

به گزارش وبلاگ هلو، استان زنجان منطقه ای کوهستانی با طبیعتی زیباست، اگر سری به روستاهای استان زنجان بزنید، بی تردید با دنیای شگفت انگیزی روبرو خواهید شد، دره های عمیق در کنار کوه های سر به فلک کشیده و درختانی که سبزی و نشاط را به این منطقه هدیه داده اند

چرا گردشگران خاص سر از سرخ آباد درمی آورند؟

وبلاگ هلو: اکرم بیگلویی/ استان زنجان یا به پارسی میانه زنگان، با زیبایی های طبیعی و بناهای تاریخی می تواند مقصدی مناسب برای گردشگران باشد.

در این مطلب می خواهیم درباره یکی از جاذبه های گردشگری شهر زنجان که دارای شرایط اکولوژیک خاصی است صحبت کنیم. این منطقه در 18 کیلومتری شمال غرب زنجان واقع شده است که به منطقه حفاظت شده سرخ آباد معروف است. این منطقه زیست محیطی مهم بین روستاهای طارم علیا و قره پشتلو قرار گرفته است و به دلیل برخورداری از شرایط اکولوژیکی خاصی که دارد، زیستگاه پوشش های گیاهی متنوع و همینطور انواع پستانداران، پرندگان و آبزیان شده است. منطقه حفاظت شده سرخ آباد با وسعت 122,618 هکتار در بین دو رشته کوه شمالی و جنوبی شهر زنجان واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه با ما همراه باشید.

مهم ترین دشت های منطقه حفاظت شده سرخ آباد عبارتند از: دشت سهرین، سارمساقلو، قره تپه، آلمالو، کزه بر و مهمترین جریان سطحی منطقه رود قزل اوزن و رودهای دیگر آن شامل جیزوان، کله سر، سرخ آباد، کلیم، گوهر، انذر، سارمساقلو، قره چریان، جوره کندی می باشند.

ارتفاعات مهم منطقه نیز عبارتند از: کوه سرداب، سرخ آباد، کلکش، الگناف، دینگه داغ، چله خانه، خیرالمسجد، طواش داغی، بیوک داغی، مند جال، توپ آنلان (قریه ساری)، کوه پلنگه (کسوان)، کوه قلعه (شیت)، کوه صهمام (جیزوان)، گلجین، کیتی داغ، چله خانه (رشید آباد)، زرش، چونوباشی (ولیدر ولیس)، کوه بیجار (سرخه مشه).

از رشید آباد تا دره ماری

دره های مهم منطقه حفاظت شده سرخ آباد که در اصطلاح محلی به آن دربند گفته می گردد عبارتند از: دربند رشید آباد، جیزوان، سرخ آباد، کله سر، گلجین، ولیس، شیت و ولیدر، نیاب و دره ماری و زریک.

مهم ترین چشمه ها و کاریزهای منطقه نیز شامل قنات نهیل، گل تپه، کزبر، باغ امینی، کناوند، ینگجه، لگاهی، کناوند، آب بندان سارمساقلو، قره چریان و چشمه آب گرم و آب معدنی وننق، دره لیک و توپ آتلان می شوند.

یک کریدور مهاجرتی نیز از دشت سهرین به سمت منطقه شکار ممنوع فیله خاصه برای گدار زمستانی و بهاری آهوان منطقه وجود دارد. داخل منطقه حفاظت شده سرخ آباد پنج ایستگاه اقلیم شناسی وجود دارد که شامل ایستگاههای سینوپتیک، کلیماتولوژی و باران سنجی است. سرمحیط بانی سهرین و پاسگاه محیط بانی ماری حفاظت از منطقه شکار ممنوع فیله خاصهرا به عهده دارند.

زیباترین باارزش های آهوی ایرانی

منطقه سرخ آباد شامل گونه های جانوری متنوعی است. در این منطقه دشتی به نام سهرین وجود دارد که زیستگاه با ارزش ترین و زیباترین آهوی ایرانی محسوب می گردد. چیزی حدود 400 راس از آنها در این دشت زندگی می نمایند. این دشت که ارتفاعی حدود 1650 متر دارد، جزء یکی از مجذوب کننده ترین منطقه های است که برای جذب جهانگرد در شهر زنجان محسوب می گردد.

بعلاوه حیوانات دیگری هم در منطقه سرخ آباد وجود دارند که می توانیم به ترتیب آن ها را نام ببریم گرگ، بز وحشی، خرس قهوه ای، پلنگ، انواع پرندگان مهاجر و بومی مثل کبک، ، عقاب طلایی، قرقی، شاهین و تیهو، انواع خزندگان مثل مارها و انواع ماهی ها که در رودهایی که از این منطقه گذر می نمایند، وجود دارد.

از جمله جاذبه های گردشگری منطقه حفاظت شده سرخ آباد چشمه آب گرم و آب معدنی وننق، یخچال طبیعی ولیدر، چمنزار سرد آب، آبشار سرخه مشه و آبشار ایلان دره سی روستای ماری می باشند، که در ادامه کمی با این منطقه ها بکر و طبیعی آشنا می شویم.

آبگرم آرامبخش وننق

وننق جزء چشمه هایی آب گرم شهر زنجان در منطقه سرخ آباد است که به دلیل ساختار معدنی خود می تواند فواید زیادی بر روی بدن انسان داشته باشد. این چشمه جزء یکی از مهمترین منطقه ها جهانگردی و گردشگری شهر زنجان به شمار میرود. آب های این چشمه که از سوفات کلسیک هستند سبب ایجاد آرامش غیر قابل وصفی در انسان می شوند.

جالب است که بدانید استحمام در این آبها قابلیت درمانی برای دردهایی که در مفاصل و یا دردهای روماتیسمی می گردد. بعلاوه این آب ها باعث دفع مواد زائد در بدن شده و اثرات مثبتی بر روی کبد و مجاری صفرایی ایجاد می نماید. باید حتما توجه داشته باشید که آب این چشمه اصلا مناسب برای نوشیدن نیست و با توجه به فواید مفیدی که دارد اما نوشیدن آن باعث ایجاد بیماری در انسان می گردد. برای دسترسی به این منطقه گردشگری باید از حومه روستای وننق در دهستان قره پشتلو گذر کنید. این چشمه بین دو روستای وننق و لگاهی واقع شده است.

بانک محصولات ولیدر

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی منطقه حفاظت شده سرخ آباد یخچال های طبیعی آن است. که در روستای دیدنی شیت قرار گرفته، این روستا که از توابع چورزق هست دارای طبیعتی بکر و پاییزی بسیار دلچسب می باشد. این یخچال های طبیعی در چهار فصل سال کاربری خاص خود را حفظ می نمایند.

شکل ظاهری آنها شبیه به گودال هایی است که به صورت اتاق در دامنه کوه ها قرار گرفته اند. یکی از جالب ترین نکاتی که باید بدانیم این است که مردم محلی این منطقه این یخچال های طبیعی را به عنوان بانک محصولات خود می دانند و محصولاتی نظیر گوشت، پنیر و یا حتی برنج های خودشان را در این یخچال ها نگهداری می نمایند. این یخچال های طبیعی که در دامنه کوه ها واقع شده اند از کنار هم قرار گرفتن تعدادی زیادی سنگ تشکیل شده اند که پس از دست زدن به سطح این سنگ ها حس خنکی خاصی را در انسان ایجاد می نماید.

برای رسیدن به این منطقه گردشگری باید فاصله 60 کیلومتر را به وسیله جاده سد تهم بگذرانید تا به روستای سر سبز درام برسید که این منطقه هم دارای پوشش های گیاهی متنوع و انواع درختان میوه می باشد. در پس پیچ و خم هایی که باعث دلچسب تر شدن سفر می گردد به روستای ولیدر که محل یخچال های طبیعی ولیدر است خواهید رسید.

آبشار ایلان دره سی ماری

استان زنجان منطقه ای کوهستانی با طبیعتی زیباست، اگر سری به روستاهای استان زنجان به خصوص روستاهایی که به شهرستان طارم نزدیک ترند بزنید، بی تردید با دنیای شگفت انگیزی روبرو خواهید شد، دره های عمیق در کنار کوه های سر به فلک کشیده و درختانی که سبزی و نشاط را به این منطقه هدیه داده اند. می گویند در زمان های دور زنی که نشان مار داشته برای گریز از دست دشمنان به همراه همسر خود در این منطقه سکنی می گزیند که بعد از آن این روستا شکل می گیرد و به این نام معروف می گردد.

روستای ماری یکی از این روستاهاست. این روستا در 12 کیلومتری ارمغانخانه در منطقه دربند سرخ آباد که به تازگی شهر شده است، واقع شده است. آبشار ایلان دره سی نیز در 2 کیلومتری شرق روستای ماری واقع شده است. ارتفاع این آبشار در حدود 12 متر و آبشاری فصلی است که از ذوب برفهای ارتفاعات بالادست و ریزش های جوی پدید می آید.

منبع: توریسم آنلاین

به "چرا گردشگران خاص سر از سرخ آباد درمی آورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گردشگران خاص سر از سرخ آباد درمی آورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید