کاروانسرای دودهک دلیجان جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است

به گزارش وبلاگ هلو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کاروانسرای دودهک دلیجان جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است.

کاروانسرای دودهک دلیجان جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است

کاروانسرای دودهک در شمال شرقی محلات، در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم رود و در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه قرار گرفته است.

قدمت این بنا را دوره صفویه می دانند ولی معماری آن از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می کند که همین امیر، تخمین قدمت بنا را مشکل می کند.

کاروانسرای دودهک در زمره 999 کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده است.

در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی این کاروانسرا سه برج دیده بانی تعبیه شده که نشان می دهد کاروانسرا کاربردی به مانند یک قلعه نظامی داشته است.

پس از عبور از دروازه ورودی کاروانسرا، ایوانی به طول 11.3 متر و پهنای 3.9 متر وجود دارد که انتهای آن با پله هایی به حیاط متصل می شود.

ایوان های جنوبی و غربی آن که بعد از ایجاد بنا ساخته شده اند، دارای فرورفتگی هایی در دیوار هستند.

ایوان شرقی بر روی یک آب انبار زیرزمینی ساخته شده است. در سمت راست ایوان دو اتاق ساخته شده که اولی مربعی با ضلع 4.8 متر و سقف گنبدی است که درگذشته به وسیله یک در بزرگ به اتاق کناری ارتباط داشته و اتاق عبادتگاه کاروانسرا بوده است.

چهارگوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند و گوشه های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می گرفته اند. پی های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده است. حیاط این کاروانسرا 27.2 متر طول و 27.1 متر عرض دارد.

با ورود به عمارت حیاط زیبا نفس شما را بند می آورد و در آنجا ایوان های زیادی را می بینید که در آنها اشیای عتیقه برای دیدن شدن به وسیله جهانگردان قرار گرفته اند.

کاربری نو این کاروانسرا هتلی سنتی با 16 اتاق دو نفره در شاه نشین و اتاق وزیران است که به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گیرد. هر اتاق دارای مکانیزم های قدیمی به نام کرسی است که برای گرم کردن مکان مورد استفاده قرار می گیرد و در بین همه مردم ایران بسیار مطلوب است و جهانگردان از آن شگفت زده می شوند.

در اتاق های ساختمان وسایل زیادی مانند لباسهای قدیمی که در زمانهای قدیم به وسیله مردم پوشیده میشد برای نمایش به مسافرین و جهانگردها وجود دارد. کاربری برخی از اتاق ها به آشپزخانه، رستوران و اتاق خواب تغییر کرده اند.

مصطفی مرزبان ادامه داد: این کاروانسرای تاریخی متعلق به دوران صفویه است و براساس سیاست های میراث فرهنگی در سال 1396 به شکل اجاره بلند مدت با هدف احیای این اثر باستانی، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار واگذار شد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان مرکزی، کاروانسرای دودهک دلیجان با سرمایه گذاری 110 میلیارد ریالی بخش خصوصی بازسازی شده است.

مرزبان بیان نمود: مساحت مجموع این کاروانسرا 2 هزار و 800 متر مربع است که یک هزار و 300 متر مربع آن را عرصه و یک هزار و 500 متر مربع را اعیان تشکیل می دهد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی دلیجان، این هتل کاروانسرا شامل 17 اتاق با ظرفیت 53 نفر، تالار با ظرفیت 500 نفر, چایخانه، رستوران و سوئیت های اقامتی است.

حسین خاکباز ادامه داد: بهره برداری از این مجموعه برای 40 نفر فرصت شغلی مستقیم و برای 120 نفر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است.

این مجموعه جهانگردی به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه جهانگردی مانند غار نخجیر و همجواری با استانهای پرجمعیت زمینه مناسبی برای جذب جهانگرد است که می تواند اشتغال و درآمد مردم را افزایش دهد.

منبع: همگردی

به "کاروانسرای دودهک دلیجان جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای دودهک دلیجان جلوه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید