توسعه زبان فارسی به وسیله آموزش به منزله پاسداشت و حفظ آن است

به گزارش وبلاگ هلو، راضیه تجار در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان حرکت خوبی است که به حفظ، بسط و توسعه زبان فارسی در دنیا یاری می نماید؛ البته در گذشته نیز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان وجود داشته است؛ اما زمان هایی بسته به شرایط مختلف، آموزش زبان فارسی دچار وقفه کوتاهی شده و دوباره آموزش آن برای زبان آموزان خارجی از سر گرفته شده است .

توسعه زبان فارسی به وسیله آموزش به منزله پاسداشت و حفظ آن است

تجار یکی از راه های پاسداشت و نگهداری زبان فارسی را آموزش آن به غیرفارسی زبانان مطرح کرد و اضافه نمود: امید است این آموزش ها هر سال رونق بیشتری بگیرد. به علت داشتن پیشینه تاریخی کهن و مفاخری که در ایران بودند، بعضی از زبان آموزان به خواندن کتاب های ادبیات کهن ایران به زبان اصلی علاقه دارند و می گویند آن حلاوت و شیرینی که در آثار به جای مانده از شعرای گذشته به زبان فارسی وجود دارد در هیچ کتاب ترجمه شده، یافت نمی گردد.

وی تأکید کرد: ایران امروز با وجود تمام پیشرفت هایی که در علوم مختلف نموده هنوز مورد هجمه دشمنانش قرار می گیرد، بنابراین خیلی ضروری است که در مقابله با تبلیغات غیرواقعی غرب از ایران و مردمانش، کشوری که دارای پیشینه تاریخی غنی از ادبیات کهن است را به زبان اصلی مادری یعنی فارسی به مردم دنیا به وسیله آثار هنری و ادبی اش معرفی کنیم. انسان دارای نعمت عقل است و هرگز تحت تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا نخواهد شد چیزی که امروز مشاهده می کنیم بیداری ملت هاست که متوجه شدند مردم ایران را باید به وسیله آثار کهن ادبی و شاعران پرآوازه اش به زبان اصلی بشناسند.

این نویسنده اضافه نمود: امیدوار هستیم بنیاد سعدی بتواند با امکانات بهتر و بیشتری در خدمت زبان آموزان فارسی باشد تا با آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بتوانیم گامی موثر در جهت رونق هرچه بیشتر زبان فارسی در بین مردم دنیا برداریم. برقراری ارتباط و آشنایی به وسیله برپایی ضیافت های مختلف زبان آموزان فارسی با مسئولان فرهنگی کشورمان اگر مستمر باشد تأثیرگذار است. بدون شک، ادبیات فارسی یکی از مهمترین حلقه ها در سلسله آثار ادبیات دنیای و گوهری ممتاز در مشرق زمین و دنیای اسلام است و به علت پیشینه تاریخی اصیل در ایران امروزه این گنجینه را به یکی از بزرگترین میراث فرهنگی بشریت تبدیل نموده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آموزش زبان و ادبیات فارسی به مردم دنیا این قدر مهم است، توضیح داد: انگلیسی زبان مشترک همه مردم دنیا است، شاید فارسی، زبانی دنیای نباشد اما نوای گوش نواز این زبان، در دنیا طنین انداز است و فارسی از جمله زبان هایی است که در فرآیند پیشرفت جوامع و علم، برقراری ارتباط و مطالعه تاریخ پیشینیان به کار کارشناسان می آید.

تجار تأکید کرد: تاریخ گواه این حقیقت است که کشور ایران مهد پرورش شاعرانی همانند عمرخیام، فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا، شهریار و پروین اعتصامی است و وقتی زبانی این تعداد شاعر پرآوازه داشته باشد، زبانی خوب و باحجم قابلیت های بالاست که باید قدر آن را دانست و در حفظ و نگهداری آن اهتمام ورزید. بی شک زبان فارسی یکی از خوش آهنگ ترین زبان هاست که گوش همه کسانی را که به این زبان مسلط نیستند را می نوازد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "توسعه زبان فارسی به وسیله آموزش به منزله پاسداشت و حفظ آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه زبان فارسی به وسیله آموزش به منزله پاسداشت و حفظ آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید