اپل ویژن پرو در برابر متا کوئست 3؛ تفاوت چیست و کدام را باید خریداری کنید؟

به گزارش وبلاگ هلو، اپل ویژن پرو و بعلاوه هدست متا کوئست 3 جزو محصولات قابل توجه بازار در حال حاضر هستند اما آیا یکی از آنها قوی تر و بهتر از دیگری است؟ در این مقاله در پی پاسخ به این سوال هستیم.

اپل ویژن پرو در برابر متا کوئست 3؛ تفاوت چیست و کدام را باید خریداری کنید؟

شرکت اپل در فوریه سال 2024 بالاخره پیروز شد هدست واقعیت افزوده 3500 دلاری خود را عرضه کند؛ هدستی که تحت عنوان ویژن پرو معرفی گردید و اپل اصرار دارد که این دستگاه را یک هدست واقعیت افزوده (AR/VR/XR) خطاب نکنیم و به جای این مورد الفاظ، از عبارت نو تحت عنوان پردازشگر فضایی (Spatial Computing) استفاده کنیم. یک دلیل برای این کار به جلوگیری از مقایسه هدست اپل با سایر محصولات واقعیت مجازی خلاصه می شود اما معین شده هدست متا کوئست 3 که یک هدست واقعیت افزوده ارزان (500 دلاری) است و در سال 2023 میلادی عرضه شده، به شدت شبیه به هدست اپل ویژن پرو است. به تبع دستگاه اپل که تقریبا هفت برابر هزینه بیشتری دارد باید تقریبا از هر لحاظ بهتر عمل کند، اما شباهت های زیادی نسبت به آنچه فکر می کنید بین این دو دستگاه وجود دارد و حتی متا کوئست 3 از برخی جوانب بهتر از اپل ویژن پرو عمل می نماید. در ادامه هر یک از مهم ترین مولفه ها را آنالیز می کنیم.

کنترلرها (یا عدم وجود آنها)

المانی که موجب شده تا اپل ویژن پرو به شدت منحصر به فرد باشد، در این موضوع نهفته که شما نیازی به هیچ گونه کنترلری برای گشت و گذار در فضای AR یا VR ندارید. به جای این کار، اپل هدست خود را به شیوه ای طراحی نموده تا شما بتوانید محیط ویژن پرو را با چشم ها، دست ها و حتی صدای خود کنترل کنید.

متا کوئست 3 همراه با کنترلرهای ارگونومیک برای تعامل زمانی که شما در محیط AR یا VR هستید عرضه شده است. اگر شما در حال تجربه یک بازی ویدیویی هستید که شامل در دست گرفتن یک تفنگ یا شمشیر می شود، قطع به یقین استفاده از هدست اپل تجربه مجذوب نماینده تری خواهد بود. در واقع هدست، دست های شما را به عنوان سلاح در نظر گرفته و به شما اجازه می دهد با حرکت دست و اشاره به محیط با دنیای بازی ارتباط برقرار کنید. البته برای تعامل کلی در محیط کاربری هدست هم می توان از این دستگاه به رجحانن شیوه ممکن استفاده کرد.

با تمام این تفاسیر، تشخیص دست به وسیله اپل ویژن پرو نسبت به متا کوئست 3 رجحان دارد. دستگاه اپل به لطف دوربین های ردیابی با دید بسیار وسیع تر و وضوح بالاتر این قدرت را دارد تا دست های شما را هنگامی که به طور مستقیم در جلو نیستند را رویت نموده و همین موضوع منجر به تعامل های دقیق تر می شود. با این اوصاف، همین مولفه از جنبه دیگر یک نقطه ضعف اساسی محسوب می شود؛ چرا که صرفا شما باید از دستان خود استفاده نموده و هیچ کنترل دیگری وجود ندارد. برخی از کاربرها گزارش داده اند که تجربه گیم در ویژن پرو به لطف تمام پردازش های سنگین برای ردیابی دستی دقیق سخت و چالش برانگیز محسوب می شود چون لگ و تاخیر قابل توجهی در مقایسه با کوئست 3 محسوس خواهد بود. این موضوع البته احتمال می رود در صورتی که اپل یک حالت گیمینگ دقیق به هدست اضافه کند، مرتفع شود.

یکی دیگر از محدودیت های کنترلی اپل ویژن پرو در این موضوع نهفته که کلیک کردن روی یک دکمه مستلزم آن است که به طور مستقیم به آن نگاه کنید. در حقیقت برای تایید این موضوع که قصد دارید روی چیزی کلیک کنید، باید به آن به طور مستقیم نگاه کنید. اپل این رویه را برای دقت بیشتر طراحی نموده اما این رفتار به خودی خود یک حرکت کاملا غیر معمول به نظر می رسد. در هدست کوئست 3 شما می توانید در حالی که نگاهتان در جای دیگری است، روی دکمه ها ضربه بزنید. با این اوصاف، موضوع مذکور از آنجایی که یک قابلیت نرم افزاری به شمار می رود، محتمل است در طول زمان تغییر نموده و بهتر شود.

معینات

وزن

علی رغم این موضوع که وزن هدست ویژن پرو مقداری بیشتر از کوئست 3 بوده، وزن کلی دستگاه اپل بیشتر است چون رقم مربوط به وزن شامل بسته باتری متصل شده نمی شود که برای قرار دادن در جیب کاربر طراحی شده است. باتری کوئست 3 در قسمت جلوی هدست نصب شده اما اگر شما به باتری بیشتری نیاز دارید، این امکان وجود دارد تا شما باتری دیگر را در پشت بند قرار داده تا به توزیع یکنواخت وزن یاری کند.

جای تعجبی وجود ندارد که ویژن پرو به طور قابل توجهی وزن بیشتری دارد. داخل و خارج آن شیشه بسیار زیاد تعبیه شده و بعلاوه صفحه نمایش دیگری در بخش جلویی وجود دارد. در هر صورت تصمیم بر این اقدام که باتری به صورت خارجی باشد، با توجه به محدودیت ها تصمیم معقولانه ای محسوب می شود. در هر صورت با وجود این که چنین محدودیت و نقطه ضعفی از بازاریابی مخفی شد، می توان طراحی هدست اپل را در این بخش یک شکست تلقی کرد. در واقع هر گونه کابل کشی اضافی در هدست واقعیت مجازی نامطلوب و ناخوشایند بوده و از تجربه کاربری کم می نماید. کوئست 3 از سوی دیگر یک محصول کاملا مستقل بوده و می توان به طور بی سیم به وسیله رایانه های شخصی با گرافیک پیشرفته راهنمایی شود.

عمر باتری

هر دو هدست دارای عمر باتری تقریبا 2.5 ساعت هستند. البته عدد دقیق بسته به مقدار شدت برنامه هایی است که اجرا می کنید. بعلاوه بلندی صدا، مقدار روشنایی نمایشگر و سایر مولفه ها در ماندگاری عمر باتری دخیل هستند. یک چیپست قوی تر مثل تراشه تعبیه شده در داخل ویژن پرو برای اجرا به قدرت بیشتری نیاز دارد اما این قطعه آنچنان کارایی دارد که می تواند در عین استفاده از همان مقدار نیرو، چند برابر سریع تر از SoC کوئست 3 عمل کند.

کیفیت صفحه نمایش و پارامتر FOV

از جنبه وضوح نمی توان بحث زیادی پیرامون دو هدست انجام داد. مقایسه این دو هدست شبیه به پرش از رزولوشن HD به 4K است. بر اساس آنالیز رسانه iFixit هدست ویژن پرو دارای دو صفحه نمایش میکرو OLED با رزولوشن 3660 در 3200 با مقدار صفحه نمایش حدود 0.95 اینچ بوده که نتیجه آن تراکم 3.386 پیکسل در هر اینچ محسوب می شود. این اعداد و ارقام برای یک هدست واقعیت مجازی باور کردنی نیست. کوئست 3 از LCDهای دوگانه با رزولوشن 2208×2064 در هر چشم اما با صفحه نمایش بزرگتر استفاده نموده که در نتیجه آن می توان تراکم پیکسلی 1218 پیکسل در هر اینچ را مشاهده کرد. این مورد یک جهش بسیار بزرگ در وضوح و بالاترین تراکم پیکسل در اینچ بوده که تا به امروز در هر دستگاهی دیده ایم. با این اوصاف، در حالی که ویژن پرو ممکن است بالاترین تراکم پیکسلی را داشته باشد، نزدیک به چشم های شما قرار گرفته است. یک معیار بهتر برای استفاده، PPD یا پیکسل در هر درجه به شمار می رود. PPD در حقیقت تابعی از میدان دید بوده و هر چه دنیای مجازی بیشتر دیده شود، پیکسل ها در هر درجه برای وضوح مشابه کمتر خواهد بود. پارامتر PPD ویژن پرو تقریبا 34 تخمین زده می شود، در حالی که این رقم در کوئست 3 تقریبا 25 گزارش شده است.

از طرفی دیگر، میدان دید یعنی ناحیه ای از دید که شما می توانید چیزی را در آن رندر کنید در واقع روی ویژن پرو نسبت به کوئست 3 کمتر است. برای مثال مانیتوری را روی میز خود تصور کنید که می توانید به آن نزدیک تر یا دورتر شوید و به تبع میدان دید خود را افزایش یا کاهش دهید. این تفاوت چندان بزرگی نیست و مقدار گیری میدان دید یا همان FOV هم علم دقیقی نیست اما گزارش ها حاکی از آن است که FOV عمودی کمی پایین تر محسوب می شود.

افزایش میدان دید به طور چشمگیری مستلزم سازش های عمده در جاهای دیگر و سیستم های لنز پیچیده ای است که کاستی خود را معرفی می نماید. به همین خاطر بعید به نظر می رسد که برای مدتی شاهد پیشرفت زیادی در این مولفه باشیم. ناگفته نماند که هر دو هدست کوئست 3 و ویژن پرو نسبت به عینک های AR سبک وزن نظیر هولو لندز مایکروسافت پیشرفت های زیادی را نشان می دهند.

در نهایت کوئست 3 می تواند صفحه نمایش را تا 120 هرتز اجرا کند. این موضوع در حالی است که ویژن پرو حدبیشتر 90 هرتز را ارائه می دهد. بیشتر برنامه ها از نرخ تازه سازی تصویر کامل کوئست 3 استفاده نمی نمایند. البته بهتر است بگوییم نمی توانند چون قدرت پردازشی مورد نیاز را فعلا ندارند. بنابراین دستیابی به این معینات تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد. با این اوصاف، وقتی صحبت از جایگزینی صفحه نمایش ویژن پرو می شود، باید این موضوع را در نظر بگیریم که یک صفحه مجازی در ویژن پرو یا حتی کوئست 3 هنوز نمی تواند با یک مانیتور واقعی رقابت کند. با این که ویژن پرو می تواند وضوح 4K داشته باشد، این وضوح کلی صرفا برای کل نمای شما بوده و به همین خاطر قرار دادن یک مانیتور مجازی در قسمت کوچکی از آن به این معناست که وضوح واقعی آن مانیتور مجازی به نسبت چشمگیری کمتر خواهد بود. اگر کارتان به شکلی است که شما نیاز دارید چیزی را با وضوح بالا ببینید، شاید بهتر باشد فعلا از مانیتورهای فیزیکی بهره ببرید.

پردازنده و رم

اپل ویژن پرو به یک پردازنده مشهور اپل یعنی M2 مجهز شده که می توانید این قطعه را در دستگاه های مک بوک ایر، مک بوک پرو و حتی آی پد پرو ببینید. البته هدست اپل برای پردازش اطلاعات از دوربین ها و ارسال اطلاعات به صفحه نمایش با حداقل تاخیر از یک تراشه اضافی دیگر به نام R1 استفاده می نماید.

متا کوئست 3 از پردازنده کوالکام اسنپ دراگون XR2 نسل دوم قدرت می گیرد. هیچ مقایسه ای در بحث پردازش در مقایسه با ویژن پرو وجود ندارد. در واقع مثل این می ماند که یک دسکتاپ را در برابر یک گوشی هوشمند قرار داده و بخواهید آنها را با هم مقایسه کنید. اپل ویژن پرو دارای 16 گیگابایت رم بوده، در حالی که کوئست 3 صرفا از 12 گیگابایت برخوردار است. با این حال، معینات مذکور بر عملکرد کلی دستگاه اهمیت زیادی ندارد. برای مرور معینات کلیدی می توانید جدول زیر را ببینید:

اپل ویژن پرومتا کوئست 3
قیمت3500 دلار500 دلار
پردازندهپردازنده M2 و R1اسنپ دراگون XR2 نسل دوم
رم16 گیگابایت12 گیگابایت
فضای ذخیره سازی256 گیگابایت / 512 گیگابایت / 1 ترابایت128 گیگابایت / 512 گیگابایت
نوع صفحه نمایشمیکرو LEDLCD
وضوح صفحه نمایش3,660×3,2002,064×2,208
نرخ تازه سازی تصویر90 هرتز120 هرتز
وزن600 الی 650 گرم550 گرم

واقعیت افزوده

نکته هیجان انگیز در فروش ویژن پرو در این موضوع خلاصه شده که شما می توانید برنامه ها را روی نمای دنیای واقعی تان قرار دهید. این رویه را واقعیت افزوده خطاب می کنیم اما همان طور که در ابتدای مطلب اشاره نموده ایم، اپل ترجیح می دهد از عبارت محاسبات فضایی برای توصیف این رفتار استفاده کند. پر اهمیت ترین معینه در این بخش دوربین با کیفیت هدست بوده و برخلاف عینک های AR که اطلاعات اضافی را روی یک لنز شفاف پخش می نمایند و به شما امکان می دهد اطراف خود را ببنید، هر دو هدست اپل و کوئست 3 دنیای واقعی را خیلی راحت به شما عرضه می نمایند. با این حال، ویژن پرو تاخیر کمتر و پردازش سریع تری را برای نمایش تصاویر به صفحه نمایش داخلی ارائه می دهد. با تمام این تفاسیر، در محیط های کم نور همچنان تاخیر قابل توجهی وجود دارد و سطح نویز افزایش می یابد.

در ویژن پرو می توان ویندوز و برنامه ها را در یک مکان خاص رها نموده و بعدا به آنها برگردید. جالب است بدانید برخی از کاربرها گزارش داده اند که پنجره ی اپلیکیشن ها را در مکان هایی قرار داده اند که در حال حاضر به خاطر نمی آورند دقیقا کجا جا گذاشته اند! این قابلیت ها برای کوئست 3 وعده داده شده اما هنوز به نتیجه نرسید. شما در محیط کاری با کوئست 3 تنها با سه پنجره برنامه کنار هم محدود شده اید. هر چند، قابلیت انجام چند کار یا به اصطلاح مولتی تسکینگ در کوئست 3 محدود بوده و این هدست قدرت عملیاتی دسکتاپ را که ویژن پرو از آن بهره می برد را ندارد. ویژن پرو فقط یک هدست مستقل نبوده و قدرت آن تقریبا معادل یک لپ تاپ است. بنابراین، هدست اپل هیچ مسئله ای در اجرای انواع برنامه های سنگین را ندارد.

سیستم عامل و پشتیبانی از برنامه ها و بازی های ویدیویی

در حال حاضر ارائه اپلیکیشن ها برای کوئست 3 و ویژن پرو به طور قابل توجهی فرق دارد. اپل ویژن پرو از یک سیستم عامل نو تحت عنوان visionOS استفاده می نماید که به شما امکان می دهد با برنامه های آشنای iOS و macOS در یک محیط واقعیت ترکیبی تعامل داشته باشید. بعلاوه شما می توانید فیلم دیدن نموده (هنوز یوتیوب و برنامه هایی مثل نتفلیکس پشتیبانی نمی شوند)، اینترنت را مرور نموده و با صفحه کلید مجازی کار کنید. شما بعلاوه می توانید صفحه لپتاپ موجود خود را وارد دنیای مجازی کنید. با این که می توان صدها مانیتور مجازی را وارد فضای خصوصی کرد، بسیاری از کاربرها ترجیح می دهد صرفا برای دیدنی فیلم از ویژن پرو استفاده نمایند.

متا کوئست 3 برخی از ویژگی های مشابه را ارائه می نماید اما روی نسخه سفارشی شده سیستم عامل اندروید اجرا می شود. برای مثال، شما روی کوئست 3 می توانید چند پلیر فیلم پیدا کنید و حتی می توان به صورت دست جمعی از دیدنی یک فیلم لذت ببرید. با این تفاسیر، کوئست 3 هنوز جایگزین مطلوبی برای دسکتاپ نیست.

با این اوصاف، متا کوئست 3 در درجه اول برای تجربه بازی های واقعیت مجازی به وسیله قابلیت بازخورد لمسی (Haptic Feedback) طراحی شده تا شما احساس کنید چیزی را لمس می کنید که در واقعیت آنجا نیست. برای مثل می توان به دست گرفتن یک تفنگ یا شمشیر مجازی اشاره نمود.

شما می توانید با اتصال یک گیم پد بلوتوثی روی ویژن پرو بازی کنید اما فقط بازی های صفحه تخت را روی یک صفحه سینمای مجازی بزرگ انجام می دهید. عدم وجود کنترلرهای اختصاصی در نهایت منجر به محدود شدن بازی های VR موجود در ویژن پرو می شود. شاید در آینده اپل بالاخره تصمیم بگیرد کنترلر های دستی را عرضه کند، اما این رویه احتمالا با سیاست های حال حاضر اپل در تضاد است.

قیمت

قیمت اپل ویژن پرو 3500 دلار بوده و به همین خاطر لقب گران قیمت ترین هدست واقعیت مجازی را در حال حاضر به این محصول می توان اعطا کرد. دلیل این قیمت به دلیل وجود صفحه نمایش های میکرو OLED، صفحه نمایش های خارجی، تراشه های پردازنده قوی و بعلاوه وجود چند دوربین و سنسور دقیق برای ردییابی چشم ها و دستان شماست. جدا از این بحث ها، نمی توان قیمت سرسام آور هدست اپل را نادیده گرفت.

از طرفی دیگر، قیمت متا کوئست 3 با حافظه 128 گیگابایت تنها 500 دلار اعلام شده است. شما می توانید با هزینه یک هدست اپل، هفت عدد کوئست 3 را خریداری نموده و از تجربه منحصر به فرد دنیای واقعیت مجازی نهایت لذت را ببرید!

اپل ویژن پرو یا کوئست 3؛ کدام را بخریم؟

به نظر می رسد این رویه مقایسه ناعادلانه ای باشد؛ چرا که تفاوت بین دو هدست از جنبه قیمت بسیار زیاد محسوب می شود اما همان طور که در ابتدای مطلب شرح داده ایم، این دو دستگاه شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.

ویژن پرو را می توان در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی برای کاربرانی دانست که قبلا با اکو سیستم اپل کار نموده اند. از طرفی، کوئست 3 یک هدست واقعیت مجازی همه جانبه با طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها و بازی های ویدیویی مناسبی به شمار می رود که در حال حاضر خوشبختانه با قیمت بسیار ارزان تری نسبت به هدست اپل به فروش می رسد. در هر صورت، قابلیت های نو و منحصر به فرد هدست اپل برای افرادی که دغدغه مالی ندارند مجذوب نماینده بوده و شاید این دسته از افراد برای خرید هدست اپل ویژن پرو وسوسه شوند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل ویژن پرو در برابر متا کوئست 3؛ تفاوت چیست و کدام را باید خریداری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل ویژن پرو در برابر متا کوئست 3؛ تفاوت چیست و کدام را باید خریداری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید