نگاهی به عملکرد شبکه نت فلیکس به بهانه 25 سالگی این کمپانی

به گزارش وبلاگ هلو، نت فلیکس هرگز قرار نبود تا ابد یک شرکت حمل و ارسال دی وی باشد. اما برای آنکه جنگ سرویس پخش آنلاین را ببرد، شاید احتیاج باشد دوباره نگاهی بیندازد به اینکه چه چیز ارسال دی وی دی را آن قدر ویژه ساخته بود. این کمپانی به تازگی اظهار داشت که میخواهد در آینده ای نزدیک خدمات ارسال دی وی دی را متوقف کند. گزارشی از وبسایت د ورج را درباره این تصمیم نت فلیکس و تحلیل شرایط فعلی این کمپانی می خوانید.

نگاهی به عملکرد شبکه نت فلیکس به بهانه 25 سالگی این کمپانی

دی وی دی هرگز هدف و برنامه نت فلیکس نبود. حتی در سال 1998، وقتی این کمپانی اولین دی وی دی خود را ارسال کرد -اگر کنجکاوید بدانید کدام فیلم بود، کلاسیک کالت بیتل جوس (Beetlejuice) ساخته تیم برتون بود- داشت رؤیای دنیای بدون دیسک را در سر می پروراند. هرچه باشد نام کمپانی نت فلیکس بود، نه شرکت پخش دی وی دی. اما این کمپانی به محض آنکه پهنای باند اینترنت اجازه داد، سرویس پخش آنلاین خود را عملاً راه انداخت و وعده داد که با اینترنت همه چیز قدرتمندتر خواهد بود تا رسانه فیزیکی. و کاملاً درست می گفت.

حالا نت فلیکس رسماً از کسب و کار دی وی دی خارج شد. این کمپانی بعد از بیست و پنج سال اظهار داشت که می خواهد سرویس ارسال دی وی دی را متوقف کند. قرار است آخرین محموله اش را در بیست و نهم دسامبر ارسال کند و بعد این کسب و کار را به کل تعطیل کند. و این به لحاظ تجاری تصمیم کاملاً درستی است، دست کم برای کمپانی ای مثل نت فلیکس. کسب و کار دی وی دی زمانی سالانه میلیاردها دلار ارزش داشت اما طی یک دهه گذشته با افول روبرو شد. به گفته انجمن سینمایی امریکا، فروش و کرایه دی وی دی و بلوری در سال 2021 یک تجارت دنیای تقریباً به ارزش 6/5 میلیارد دلار بود، اما حالا نسبت به پنج سال گذشته به کمتر از نصف این رقم رسیده است. تخمین زده می گردد که در ایالات متحده، بازار تفریح های دیجیتال تقریباً ده برابر بزرگ تر از بازار رسانه فیزیکی است.

تد ساراندوس، مدیرعامل اجرای نت فلیکس، که در پستی خبر توقف سرویس ارسال دی وی دی را اظهار داشت، در این باره می گوید: هدف ما همواره ارائه برترین خدمات به مشترکانمان بوده است اما از آنجا این کسب و کار دارد همین طور کوچک و کوچک تر می گردد، دیگر ادامه اش روزبه روز سخت تر خواهد بود.

اما انتها انتهاه DVD.com همچنان انتها یک دوره است. امروز شاید دیگر فراموش شده باشد، اما وقتی نت فلیکس راه افتاد، اینکه می توانستی وارد پلتفرمی شوی و فیلم مورد نظرت را انتخاب کنی و سفارش دهی و بعد دی وی دی اش ظرف چند روز جلو در خانه ات باشد، مثل معجزه بود. آن موقع دسترسی به دی وی دی سخت نبود! اما نت فلیکس، برخلاف فروشگاه های کرایه فیلم و دی وی دی، مشتری را به خاطر تأخیر در بازگرداندن دی وی دی جریمه نمی کرد، مجبورت نمی کرد کفش به پا کنی و از خانه بیرون بروی تا سفارشت را برگردانی، و هیچ وقت خالی از فیلم موردعلاقه مشتری نبود. این خود، در کنار ظرفیت بی نهایت جی میل، ارسال محموله دو روزه آمازون و اولین بار که دکمه هایی را لمس کردید و یک تاکسی جلو در خانه تان ظاهر شد، باید در کتاب تاریخ ثبت گردد. این لحظه، لحظه ای بود که تکنولوژی یک کار عادی را به یکباره و تا ابد تبدیل به چیزی بهتر کرد.

آن موقع آدم ها دو دسته بودند. کسانی که سابقه شان را تمیز نگه می داشتند، و هر آنچه را سفارش داده بودند بعد از دیدنیش به صاحبش برمی گرداندند و به طور دائم فیلم های تازه را سفارش می دادند. یک دسته دیگر هم بودند که فراموش می کردند دی وی دی را برگردانند و بنابرین اساساً اشتراک ماهانه ده دلاری نت فلیکس را به یک دی وی دی در ماه محدود می کردند.

هر دو دسته برای کسب و کار نت فلیکس مشتری خوبی بودند. در مقطعی این کمپانی سالانه نهصد میلیون دی وی دی ارسال می کرد و 1/3 درصد کل بسته های پستی ایالات متحده را به خود اختصاص داده بود. نت فلکیس در سال 2002 تبدیل به شرکت سهامی عام شد، و البته همچنان ارسال نماینده دی وی دی بود، به موفقیت بزرگی دست یافت.

و این دی وی دی ها که بسیار سریع در دسترس قرار می گرفتند، صنعت سینما را به کل دگرگون کردند. بلاک باسترها و همین طور فروشگاه کرایه دی وی دی محلی را از بین بردند، اما در عین حال، دیدنی فیلم و سریال را از یک برنامه ویژه به هوس آنی تبدیل کردند. پیش از نت فلیکس، شما باید به فروشگاهی می رفتید، قفسه ها را نگاه می کردید، فیلمی را انتخاب می کردید، به خانه برمی گشتید و بعد تازه به دیدنی آن فیلم می نشستید. با نت فلیکس، دیگر فیلم در آن قالب های نازک، دم در خانه تان پدیدار می شد و بعد شما دیدنیش می کردید. تمام تعاملاتتان با نت فلیکس مجازی بود، نه به صورت فیزیکی در فروشگاه. همان طور که همه می دانید حالا می توان در پلتفرم نت فلیکس همین تجربه را به صورت مجازی داشت.

نت فلیکس البته بیش از هر چیز دیگری یک کمپانی ارسال محموله بوده و هنوز هم هست. تمام آن برنامه ها و آگهی های تبلیغاتی پرزرق و برق بر بیلبوردها را ازش بگیرد، و ببینید کار نت فلیکس دقیقاً چیست؟ این کمپانی برترین راه ها را برای قرار دادن محتوا روی صفحه نمایش شما پیدا می نماید. بنابراین وقتی سرویس کرایه دی وی دی نت فلیکس راه افتاد، خیلی ها فکر کردند قرار است حتی کار فیزیکی بیشتری بکند. عده ای فکر کردند شاید به جای کرایه ، سرویس فروش دی وی دی را راه بیندازد. عده ای وقتی نت فلیکس پا به عرصه پخش آنلاین گذاشت، فکر کردند کرایه و فروش محتوا مدل کسب و کارش خواهد بود. اما این کمپانی به جای تمام این برآورد ها به سراغ سرویس پخش آنلاین اشتراکی رفت و یک بار دیگر مسیر صنعت سینما را به کل عوض کرد.

البته نت فلیکس به تنهایی شکل سنتی بیزینس در هالیوود را از بین نبرد، اما بدون شک در آن نقش داشت. مثلاً به جای پخش هفتگی یک سریال، تمامش را یک جا منتشر کر. یک سری فیلم درجه یک را بی آنکه اکرانشان در سالن برایش اهمیت داشته باشد، اکران آنلاین کرد. شکل پولسازی خالقان سریال ها را با قراردادهای بزرگ از پیش معین شده به جای کسب عایدی تدریجی، که جنجال برانگیز هم بود، عوض کرد. هرچه بزرگ تر شد، و کمپانی های فناوری و رسانه ای اقداماتش را تقلید کردند، شکل قدیمی فراوری و دیدنی محتوای سرگرم نماینده کاملاً از بین رفت.

نت فلکیس حالا دارد وارد بازار تبلیغات هم می گردد. این کمپانی حالا بعد از سال ها که نمی خواست سرویس مبتنی بر تبلیغات مقرون به صرفه تری باشد، اوایل امسال دقیقاً همین سیاست را در پیش گرفت. البته هنوز تازه است، اما همین حالا هم نت فلیکس دارد در ازای مشترکان این سیستم عایدی بیشتری کسب می نماید تا اشتراک کامل. در عوض، نت فلیکس دارد طرح تبلیغات را بهبود می بخشد، کیفیت را بالا می برد و به جای یک پخش آنلاین امکان دو پخش همزمان به مشترکان این بخش سرویس می دهد.

هر کاری که هالیوود می نماید، ظاهراً نت فلیکس بهتر آن را انجام می دهد. اما شاید این زیاد طول نکشد. دنیا استریمینگ با سرعت پیش می رود و اینکه فیلم ها و سریال ها به سرعت در سرتاسر اینترنت در دسترس قرار می گیرند کم کم دارد به میزان سفارش دادن آنلاین دی وی دی و سبز شدنش جلو در خانه ظرف دو روز عجیب و شگفت انگیز به نظر می رسد. مهره های جدیدی که وارد این بازی شده اند، مثل اپل و یو تیوب دارند پول زیادی برای پروژه های مختلف سرمایه گذاری می نمایند، از برنامه های جایزه بگیر تا حق پخش زنده مسابقات ورزشی. اصلاً معین نیست که نت فلیکس همان سود حاصل از تجربه کاربری که طی یک ربع قرن اخیر از آن بهره برده است، داشته باشد.

رید هستیگز، یکی از پایه گذارن این کمپانی، همواره می گفت که بیشتر نگران خطرات حاشیه ای است تا رقبایش در عرصه تفریح. بزرگ ترین رقیب نت فلیکس، بسته به روزش، یا فورتنایت (یک بازی ویدیویی آنلاین) بود یا خواب. اما حالا این طور به نظر می رسد که همه رقیب نت فلیکس اند و بسیاری شان روزبه روز قدرتمندتر می شوند.

به همین دلیل نت فلیکس دارد نوآوری می نماید. بازی به پلتفرمش اضافه می نماید، البته هنوز کار خاصی نکرده است. آرام این پروژه را استارت زده است. بیشتر دارد روی محتوای زنده تمرکز می نماید که اخیراً افتضاحی مطلق به بار آورد.

اما بیشتر نت فلیکس در پی عایدیزایی بیشتر است. این کمپانی وارد مرحله ای شده است که بسیاری از غول های عرصه تفریح می شوند، که دیگر هیچ رشدی باقی نمی ماند، و تنها کاری که کمپانی می تواند بکند این است که از مشتریان فعلی اش پول بیشتری بیرون بکشد. برای همین است که دارد بیشتر کوشش اش را روی اعمال سختگیری بر به اشتراک گذاشتن رمز عبور مشترکان با دیگران می گذارد و نمی تواند جلو افزایش قیمت سرویسش را بگیرد.

آنچه نت فلیکس واقعاً احتیاج دارد، بازگشت به ریشه هایش است. البته نه عیناً. بدیهی است که ارسال دی وی دی با پست ایده ای قدیمی و مرده است، و کسی هم با این دیدگاه مسئله ای ندارد. اما برترین کاری که نت فلیکس می تواند بکند این است که یک بار دیگر در دسترس قرار دادن و استفاده از محتوا را آسان تر کند. در این دوره که همه چیز دارد پخش آنلاین می گردد، چیزی به سادگی یافتن محتوایی برای دیدن غیرممکن است؛ پلتفرم ها همانند باغی محصورند، نه بیشتر از خود نت فلیکس بسته. فضاهای استریمینگ نه این قابلیت را دارند و نه حتی این اجازه را دارند که به کاربران یاری نمایند محتوا برای دیدن بیابند، و ما مدت هاست که باید دوباره فکری اساسی درباره ساختار رابط کاربری یک اپ استریمینگ بکنیم.

این تقریباً شبیه همان لحظه ای است که نت فلیکس متوجه شد بیست و پنج سال پیش بازار کرایه و ارسال دی وی دی چقدر بد بود. ما دوباره در همان نقطه گشتن بی هدف میان راهروها و پرداخت پول هنگفت برای همه چیز دنیا تفریح قرار گرفته ایم (حالا به جای راهروهای فروشگاه فیزیکی با راهروهای مجازی وبسایت طرفیم). آخرین بار، نت فلیکس این مسئله را با آسان تر کردن همه چیز حل کرد. زیاد احتیاج به پرداخت پول برای همه چیز نبود؛ قفسه برای گشتن کمتر بود؛ هر محتوایی که می خواستید، درست جلو در خانه تان بود. اگر نت فلیکس نتواند دوباره این مشکل را حل نماید، به این خاطر خواهد بود که دنیا استریمینگی که نت فلیکس ساخته است، این اجازه را نخواهد داد. اما اگر بتواند، دوباره نت فلیکس برای کاربرانش همانند معجزه خواهد بود.

منبع: theverge

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به عملکرد شبکه نت فلیکس به بهانه 25 سالگی این کمپانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به عملکرد شبکه نت فلیکس به بهانه 25 سالگی این کمپانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید