طرز تهیه کشک بادمجان کبابی آسان

به گزارش وبلاگ هلو، کشک بادمجان یک دیپ بادمجان ایرانی ساده است که با موادی مثل بادمجان، کشک و سیر و پیاز درست می گردد. این غذای گیاهی آسان و خوشمزه پر از طعم های شگفت انگیز است و به نوعی یک پیش غذای عالی است که می توان با مقداری نان گرم آن را سرو کرد. اگر دوست دارید طرز تهیه کشک بادمجان کبابی را در کنار طرز تهیه کشک بادمجان ساده را یاد بگیرید همراه ما باشید.

طرز تهیه کشک بادمجان کبابی آسان

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان کبابی

  • بادمجان (بزرگ) دو عدد
  • پیاز (خرد شده) یک عدد
  • سیر (خرد شده) یک حبه
  • نعناع خشک دو قاشق غذاخوری
  • زردچوبه نصف قاشق غذاخوری
  • آب یک چهارم لیوان
  • کشک نصف لیوان
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • گردوی (خرد شده) برای تزیین به میزان لازم
  • روغن یک چهارم فنجان

طرز تهیه کشک بادمجان کبابی

1. پیاز و سیر را آماده کنید

اولین مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان کبابی ابتدا پیاز و سیر را به صورت جداگانه ریز خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه مناسب ابتدا پیاز را خوب سرخ کنید. سپس پیاز سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید و سیر را هم در روغن تفت دهید.

2. بادمجان را آماده کنید

در حالی که خیلی ها به صورت سنتی معمولا از بادمجان سرخ شده برای تهیه کشک بادمجان استفاه می نمایند، اما یکی از برترین روش های آماده کردن بادمجان ذغالی یا کبابی کردن آن است.

برای این کار می توانید بادمجان هایتان را روی گاز کبابی کنید پس ابتدا بادمجان با پوست را خوب بشویید و سپس آن را روی شعله روش بگیرید و اجازه دهید، 4 تا 5 دقیقه از هر طرف بپزد طوری که اگر چنگال را وارد بادمجان کنید به راحتی در آن فرو رود. این کار را تا کبابی کردن تمام بادمجان ها ادامه دهید.

بادمجان ها را در ظرفی بریزید و روی آن را با درب بپوشانید تا 10 دقیقه بخار کند تا بتوانید پوست بادمجان را راحت جدا کنید. سپس پوست بادمجان را جدا کنید بعد بادمجان ها را خوب با گوشت کوب له کنید

نکته مهم:

بهتر است برای کبابی کردن بادمجان از یک شعله پخش کن بهره ببرید.

3. مواد را بپزید

حالا در این مرتبه روغن را در یک تابه بزرگ بالا بریزید. سپس پیاز، سیر و زردچوبه (اختیاری) آماده شده را اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا شفاف گردد.

سپس بادمجان کبابی را به آنها اضافه کنید و خوب هم بزنید. خوب است برای مخلوط شدن بهتر مواد از پوره سیب زمینی برای له کردن مواد مستقیما در تابه بهره ببرید. در صورت تمایل، می توانید از غذاساز یا مخلوط کن برای قوام و یکدستی بهره ببرید). می توانید این کار را با له کردن بیشتر بادمجان قبل از اضافه کردن به تابه هم آسان کنید.

اکنون کشک را به همراه میزانی آب به تابه اضافه کنید. به این ترتیب طعم ها با هم ترکیب می شوند. از طرف دیگر، می توانید کشک را فعلا کنار بگذارید و آن را تا خاتمه به عنوان روکش مخلوط کنید. همزمان نمک و فلفل مدنظرتان را هم اضافه کنید.

مخلوط را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا ذوب گردد و میزانی از مایع به جای مانده در بادمجان کم گردد و به روغن بیافتد.

نکته:

دقت داشته باشید که بیشتر کشک های موجود در بازار شور هستند بنابراین در ریختن نمک محتاط باشید تا غذایتان شور نگردد.

4. آماده کردن کشک بادمجان برای سرو

در همین حین در یک تابه برای تزیین کشک بادمجان، کمی روغن و نعناع خشک را اضافه نموده و چند ثانیه تفت دهید تا معطر گردد. سپس از روی حرارت بردارید. بعلاوه می توانید گردوها را به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا معطر شوند.

کشک بادمجان کبابی آماده شده خود را به یک کاسه بزرگ برای سرو منتقل کنید. زعفران آب شده (در صورت استفاده) را همراه نعناع و گردو برای تزیین به شکل مدنظرتان روی مواد اضافه کنید. کشک بادمجان شما آماده است نوش جان!

اگر از علاقه مندان به کشک و بادمجان هستید احتمالا نام قروت بیرجندی هم به گوشتان خورده باشد. طرز تهیه قروت بیرجندی را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کشک بادمجان کبابی

کشک بادمجان را همان طور که اشاره کردیم می توان هم با بادمجان سرخ نموده پخت و هم حتی می توان بادمجان را آبپز یا بخارپز کرد. اما یکی از خوشمزه ترین روش های تهیه بادمجان برای کشک بادمجان کبابی کردن آن است. در ادامه با هم جزئیات بیشتری از روش های پخت بادمجان و نکات تکمیلی دیگر برای تهیه این غذای خوشمزه را مرور می کنیم:

روش های مختلف پخت بادمجان

کشک بادمجان به طور سنتی با بادمجان سرخ شده درست می گردد. با این حال، من متوجه شدم که سرخ کردن به معنای احتیاج به روغن بیشتری است که منجر به غوطه وری ناسالم می گردد. برای به حداقل رساندن روغن، من دوست دارم بادمجانم را کامل بپزم.

با این حال، اگر می خواهید بادمجان را سرخ کنید، این کار را انجام دهید. توصیه می کنم بادمجان را پوست کنده و به صورت نوارهای بلند (در طول) برش دهید تا قهوه ای طلایی و نرم گردد. سپس دستور را ادامه دهید (با مواد دیگر به تابه اضافه کنید و …). البته این بار کمی آب به ماهیتابه اضافه کنید و روی آن را بپوشانید تا به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که بادمجان نرم گردد بجوشد.

روش دیگر آماده کردن بادمجان آن پختش در فر است برای این کار بادمجان ها را از وسط نصف کنید، کمی روغن بمالید، سپس بادمجان را از سمت گوشتیش در سینی بچینید و در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 50 تا 60 دقیقه یا تا زمانی که بادمجان خوب نرم گردد بپزید.

بعلاوه می توانید بادمجان را کبابی کنید تا قهوه ای طلایی و وسط آن نرم گردد.

برترین زمان نگهداری کشک بادمجان

به جامانده کشک بادمجان کبابی می توانید به مدت 2 تا 3 روز در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

البته بهتر است اگر می خواهید مدت زمان بیشتری کشک بادمجان را نگهداری کنید مواد را قبل از اضافه کردن کشک در ظرف مناسب بریزید و فریز کنید. به این ترتیب این ترکیب را می توانید حتی تا دو ماه در فریز نگهدارید و هنگام استفاده کافی است مخلوط از حالت انجماد خارج گردد و بعد چاشنی و کشک را اضافه کنید و از خوردن کشک بادمجان سریعتان لذت ببرید.

روش های تزیین مجلسی کشک بادمجان

برای تزیین کشک بادمجان کافی است از پیاز، سیر، نعناع داغ، کشک، زعفران آب شده و البته گردو به سلیقه خود بهره ببرید. برای این کار هم می توانید خیلی ساده این مواد را به شکل دایره ای شکل بریزید یا با قیف تزیین مدنظرتان را روی کشک بادمجان اجرا کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه کشک بادمجان کبابی آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کشک بادمجان کبابی آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید