غذاهای بندرعباس طعم خوش غذای جنوب

به گزارش وبلاگ هلو، استان هرمزگان از استان های نوار مرزی جنوب ایران و شهر بندر عباس نگین درخشان آن است. همانطور که می دانید در جنوب ایران و شهر های آن غذاهای بی نظیری وجود دارد که تنوع آن فراوان است؛ شرایط اقلیمی ، وجود دریا و غذاهای ساحلی ، ادویه جات مخصوص خوش عطر و ترشی جات با طعم های مختلف، جز جدا ناپذیر از سفره های مردمان مهربان و با اخلاق این خطه است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با بعضی از غذاهای بندرعباس آشنا کنیم.

غذاهای بندرعباس طعم خوش غذای جنوب

هوارى

هواری یک غذای بسیار خوشمزه و دلچسب بندرعباس است. در تهیه این غذا، ابتدا پیاز را تفت می دهند و سپس سبزی شوید، شنبلیله، گشنیز و سیر را به آن اضافه نموده و همه را باهم سرخ می نمایند؛ در این بین ماهی را به آن اضافه نموده تا باهم سرخ شوند؛ البته ناگفته نماند بدلیل وجود محصولات متفاوت دریایی ما می توانیم میگو را نیز جایگزین ماهی کنیم و در خاتمه به این مخلوط فلفل، ادویه جنوب و زردچوبه اظافه و کاملا همه باهم سرخ شده، سپس آن را با برنج دم می کنیم.

موفلک

این غذا از غذاهای محلی و مشهور جنوب ایران، به خصوص بندر عباس است. موفلک دارای گندم یا جو پرک شده است. طرز تهیه آن به این شکل است که ابتدا در یک دیگ گندم را برشته مى نمایند تا رنگ آن عوض شده و کاملا قهوه ای گردد. به گندم قهوه ای، ماهی مخصوص جنوب را که استخوان و پوست ندارد همراه با پیاز سرخ شده، اضافه نموده و هر سه را باهم دم می نمایند. در حین دم کشیدن، مقدارى تخم گشنیز و ادویه هندی به آن اضافه می نمایند و در خاتمه غذایی لذیذ روی میز شما ظاهر می گردد.

مهیاوه

مهیاوه غذایی معروف و شناخته شده در استان هرمزگان و شهر بندرعباس و نوعی سس است. این غذا را با نام های دیگر مهیابه یا مهوه می شناسند. مهیاوه در زبان محلی از دو کلمه ماهی و آب به وجود آمده. این غذا با پودر ماهی ساردین همراه با نمک، فلفل تند، زردچوبه، خردل و گشنیز باهم مخلوط شده و درست میگردد. طرز تهیه آن به این شکل است که کلیه این مواد را بعد از مخلوط شدن به مدت یک ماه در ظرفی در بسته ریخته و در آفتاب قرار می دهند تا برسد و آماده گردد و بعد با برنج و یا نان سرو می گردد و گاهی هم آن را جایگزین پنیر قرار می دهند.

برنج دیشو

این برنج معروف یکی از غذاهای محلی بندرعباس است و با شیره خرما درست می گردد. در این غذا برنج را با شیره خرما دم می نمایند و با ماهی صرف می نمایند. در طبخ برنج دیشو از شیره خرما استفاده می گردد، چراکه ماهی طبع سرد دارد و خرما طبعش گرم است. این مردمان دانا و حکیم اثر سرد ماهی را با خرما متعادل می نمایند.

بلالیت

بلالیت غذای محلی و مشهور شهر بندرعباس و بوشهر است. طرز تهیه این غذا از شکر یا شیره خرما، ماکارونی، گلاب، روغن و هل درست می گردد. بیشتر افراد محلی بلالیت را به عنوان صبحانه در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند. برای خوش رنگ شدن آن، می توان از زعفران استفاده کرد. بلالیت در این مرز و بوم غذایی مقوی به شمار میرود.

منبع: فلای تودی

به "غذاهای بندرعباس طعم خوش غذای جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای بندرعباس طعم خوش غذای جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید