موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال 90

به گزارش وبلاگ هلو، ال 90 شاید یکی از محبوب ترین و البته زشت ترین خودروهای بازار داخلی باشد که مالکانش بیشترین رضایت را از کیفیت ساخت آن دارند و در عین حال، از طراحی خاص و اقتصادیش انتقاد می نمایند.

موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال 90

این نسل از سدان جان سخت و زمخت رنو در طول مدت حیاتش در بازارهای جهانی، تنها یکبار زیر تیغ جراحی زیبایی رفته که خروجی اش در کشورمان با نام تندر پلاس شناخته میگردد و اگر اندکی منصف و واقع بین باشیم، باید بگوییم تندر پلاس در عین سادگی، یک فیس لیفت پخته و بی نقص از ال 90 محسوب می گردد که تا حد امکان و با حداقل هزینه، تمامی نواقص طراحی نسل اول لوگان را رفع کرد.

حال، پس از مدت ها انتشار خبر و تیزر و مصاحبه، سایپا اولین رندرهای دیجیتالی از نسخه تغییر برند داده شده ReBadge ال 90 با نام تازه P90 را منتشر کرد (مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش تندر 90).

پروژه داخلی سازی ال 90 در گروه سایپا هرچند سابقه ای نسبتا طولانی دارد، اما با بازگشت تحریم های مالی آمریکا از حدود دو سال گذشته رنگ و بویی جدی تر به خود گرفت تا اینکه انتها در قالب پروژه ای به نام P90 معرفی گردید. فیس لیفت ال 90 همچون هر پروژه خودرویی دیگری از دو بخش طراحی و مهندسی تشکیل شده که در این نوشتار بیشتر به نقد طراحی آن می پردازیم .

بیشتر بخوانید: آنالیز دلورین دی ام سی 12؛ شاهکار یک خلافکار

سایپا P90 و یک طراحی شلوغ و بدون هارمونی

این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر فیس لیفت های صورت گرفته در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یا پایه یعنی رنو و تبدیل آن به سایپا است. در این خودرو همچون هر فیس لیفت دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغ ها، درب موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، درب ها، خط سقف و شیشه های جلو و عقب و جانبی، دقیقا مشابه رنو لوگان (ال 90) هستند. ضمن اینکه سپر و چراغ های عقب و درب صندوق عقب نیز تغییرات کاملی داشته اند و به طور کامل بازطراحی شده اند.

به همین علت می توان P90 را یک فیس لیفت عمیق و کامل (یا به عبارتی Major Facelift) نامید. سایپا می گوید با توجه به داخلی سازی هایی که در طی این سال ها برای خانواده محصولات رنو در ایران صورت گرفته بود، ظرفیت به وجود آمده در پروژه P90 استفاده شده و از همین رو، اصول کیفی نمونه های خارجی در این پروژه ایرانی رعایت شده است. بعلاوه، به نظر می رسد سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و احتمالا ایمنی جایگاه بهتری نسبت به رنو ال 90 دارد و امکانات به روزتری به آن اضافه شده باشد.

تصاویر گرافیکی سایپا P90

با این حال، از دیدگاه زیبایی شناسی و با نگاهی به رندرهای دیحیتالی رسمی منتشر شده P90 در نمای جلو، با یک طراحی متفاوت و شلوغ و فاقد یک هویت معین روبرو هستیم، به عبارت دیگر طراحان تمام سعی خود را کرده اند تا چهره ای مدرن و به روز به این پیرمرد دو تابعیتی رومانیایی-فرانسوی بدهند و تا حد امکان، حس و حال ال نودی را به پی نودی تغییر دهند. اما جزییات زیاد و شلوغی بصری بیش از حد نمای جلو، هیچ هارمونی با معماری جعبه ای شکل، قدیمی و ساده بدنه ال 90 ندارد و به همین علت، احساس خودرویی دو شخصیتی را به بیننده القا می نماید؛ هرچند با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای عقب خودرو، ناگهان با فرم پردازی ساده ای روبرو می شویم که برخلاف چهره خودرو، بیش از حد ساده بوده و البته با نیم نگاهی به محصولات پولستار به ویژه در طراحی چراغ های عقب طراحی شده است.

لبه دار بودن درب موتور، زاویه سپر و ساختار لایه ای تازه درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی این خودرو ایجاد شده تا P90 با قوانین و استانداردهای روز هماهنگ تر گردد و شاید رعایت همین قوانین نیز تاثیر منفی خود را بر استایل تازه خودرو گذاشته است.

بیشتر بخوانید: خودرو مقرون به صرفه می گردد یا نه؟

سایپا P90 به نوعی فیس لیفت رنو ال 90 محسوب می گردد.

در نگاه کلی، طراحی نمای جلو P90 زیبا ولی مبهم و شلوغ است و نباید فراموش کرد که یک خودرو هیچ گاه صرفا از نمای روبرو، پشت یا جانبی دیده و قضاوت نمی گردد، بلکه در قالب یک پیکره کلی نقد می گردد. پس به همین علت تاکید داریم که متاسفانه هماهنگی چشم نوازی بین سه نمای مذکور یعنی جلو، جانب و پشت حداقل در رندرهای این خودرو (تصاویر فوق) دیده نمی گردد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه پیش از این طراحی های قابل توجه و جذابی نظیر شاهین و آریا را از سایپا دیده بودیم انتظارمان این بود که این بار نیز تیم طراحی در پروژه جراحی زیبایی ال 90 با سلیقه تر و بهتر عمل می نمود که متاسفانه تصاویر چنین چیزی را نشان نمی دهد.

با توجه به اینکه هنوز تصاویر کامل تری از این خودرو منتشر نشده، پس تا زمان رونمایی رسمی از این خودرو منتظر خواهیم ماند. سایپا P90 قرار است تا در نسخه های مختلف به بازار عرضه گردد و همان طور که پیش تر اعلام شده بود، پروژه پیشرانه های تازه گروه خودروسازی سایپا روی آن و سایر محصولات تازه در دست انجام است و در آینده نزدیک قوای محرکه این محصولات نیز معرفی خواهد شد.

منبع: بلاگ دیوار

به "موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال 90" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال 90"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید