وای فای 7 در برابر وای فای 6E: چرا وای فای 7 بهتر است؟

به گزارش وبلاگ هلو، وای فای 7 جدیدترین استاندارد ارتباطی شبکه های بی سیم است که از نظر سرعت و کارایی، به نظر می رسد بهتر از استانداردهای وای فای قبلی است.

وای فای 7 در برابر وای فای 6E: چرا وای فای 7 بهتر است؟

اما از آن جایی که هنوز در مراحل ابتدایی است؛ آیا ارتقا روتر و مودم به وای فای 7 منطقی است یا بهتر است هنوز از وای فای 6E و وای فای 6 استفاده کنیم؟

وای فای 6E چیست؟

یک نسخه پیشرفته و ارتقا یافته از استاندارد وای فای 6 (Wi-Fi 6) است که امروزه رایج ترین استاندارد وای فای در جهان محسوب می شود.

وای فای 6E از فرکانس کاری 6 گیگاهرتز، اضافه بر باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز معمول شبکه های وای فای، استفاده می کند ولی یک استاندارد کاملا نو نیست و مبنای آن همان پروتکل 802.11ax است که برای وای فای 6 استفاده می شود.

اضافه شدن باند رادیویی 6 گیگاهرتز، باعث می شود دستگاه های Wi-Fi 6E بتوانند از 14 کانال با پهنای باند 80 مگاهرتز یا 7 کانال با پهنای باند 160 مگاهرتز نو و بیشتر استفاده کنند.

بنابراین، علی رغم داشتن سرعت تئوری 9.6 گیگابیت بر ثانیه در استاندارد وای فای 6، وای فای 6E می تواند عملکرد بهتری ارائه می کند.

همچنین، Wi-Fi 6E می تواند دستگاه های بیشتری را بدون ایجاد تداخل یا ازدحام، مدیریت کند؛ چون هیچ دستگاه قدیمی روی باند وای فای 6 گیگاهرتز کار نمی کند.

تمام مزایای وای فای 6 از جمله فناوری OFDMA و MU-MIMO را هم در این استاندارد وای فای داریم.

پس، اساسا باید وای فای 6E را یک وای فای 6 تقویت شده بدانیم که می تواند سرعت بیشتر، کاهش تاخیر و تداخل کمتری به ما بدهد.

وای فای 7 چیست؟

جانشین واقعی وای فای 6 و نوترین استاندارد وای فای ایران است. چندی پیش رسما پروتکل 802.11be تصویب شد تا وای فای 7 بتواند وارد بازار شود.

وای فای 7 همانند وای فای 6E از سه فرکانس رادیویی 2.4 و 5 و 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند ولی یک فرق بزرگ دارد و آن توان عملیاتی بسیار بالا (Extremely High Throughput) آن است که باعث سرعت بسیار بیشتری می شود.

از نظر تئوری، وای فای 7 می تواند تا سرعت 46 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند که تقریبا 5 برابر سرعت Wi-Fi 6E است.

اما به یاد داشته باشید که کلا شما می توانید به یک باد رادیویی وای فای وصل شوید و هرگز سرعت 46 گیگابیت (مجموع حداکثر سرعت سه باند رادیویی) را نخواهید داشت.

بنابراین، سرعت واقعی وای فای 7 به طور قابل توجهی کمتر از این اندازه خواهد بود و در حدود چند گیگابیت بر ثانیه است.

Wi-Fi 7 تاخیر کمتری نسبت به نسل های قبلی وای فای ارائه می کند و از پهنای باند منحصربه فرد و بسیار بزرگ 320 مگاهرتز برخوردار است.

یکی از معروف ترین فناوری های وای فای 7 به نام Multi-Link Operation، اجازه می دهد دستگاه ها به طور پویا میان باندهای مختلف جابه جا شوند یا همزمان از هر سه باند رادیویی استفاده کنند که باعث افزایش کیفیت و قابلیت اطمینان بهتری می شود.

به یاد داشته باشید؛ در حالی که می تواند همزمان از سه باند رادیویی استفاده کند ولی نمی تواند از حداکثر سرعت ممکن روی یک باند رادیویی فراتر برود.

مدولاسیون چهارگانه یا 4096-QAM از دیگر ویژگی های نو و مهم wifi 7 است. یکی از دلایل برتری و سرعت بیشتر؛ همین بحث مدولاسیون است.

وای فای 6E از مدولاسیون 1024-QAM استفاده می کند که یک چهارم مدولاسیون Wi-Fi 7 است. اگر دوست دارید درباره فناوری های وای فای 7 بیشتر بدانید؛ مقاله زیر را از دست ندهید:

Wi-Fi 7 چه برتری نسبت به Wi-Fi 6E دارد؟

اگرچه استاندارد Wi-Fi 6E خودش چشمگیر است؛ اما Wi-Fi 7 بهبودها و ارتقاهای قابل توجهی نسبت به آن دارد.

به طور مثال، وای فای 7 می تواند سرعت بیشتری در هر باند رادیویی نسبت به وای فای 6E ارائه کند. بنابراین، این فقط باند 6 گیگاهرتز نیست که به خاطر پهنای باند 320 مگاهرتز، سرعت بالاتری دارد؛ بلکه باندهای رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز نیز در Wi-Fi 7 سریع تر عمل می کنند.

اضافه کنید استاندارد نو، مدیریت تداخل بهتری نسبت به وای فای 6E دارد. اگر در یک محله و منطقه شلوغ، مجتمع آپارتمانی با واحدهای زیاد و متراکم زندگی می کنید؛ نوترین نسل وای فای برای شما بهتر است.

چون می تواند به طور یکپارچه ای، تعداد قابل توجهی از کانال های رادیویی که دارای تداخل و ازدحام هستند را جدا کند و کنار بزند.

وای فای 7 به عنوان جانشین وای فای 6، در برد موثر و محدوده سیگنال دهی، بهبودهایی داشته؛ اگرچه خیلی بزرگ نیست. شما در وای فای 7، محدوده بیشتر را زیر پوشش وای فای می برید و احتمالا نقاط کور کمتری دارید.

آیا اکنون می توانیم دستگاه های وای فای 7 بخریم؟

از اواخر سال 2022 وارد بازار شدند. در اوایل سال 2024، تعداد انگشت شماری روتر یا مودم وای فای، تلفن هوشمند، لپ تاپ و نظایر این ها با پشتیبانی از وای فای 7 داریم.

در حالی که می توانید برای خودتان یک روتر یا مودم وای فای 7 بخرید ولی به شدت گران قیمت هستند.

با تصویب رسمی استاندارد 802.11be از طریق Wi-Fi Alliance در ژانویه امسال، امیدواریم تعداد دستگاه های Wi-Fi 7 بیشتری به بازار سرازیر شود تا قیمت ها شکسته شوند.

برای یک کاربر ایرانی، تقریبا خرید روتر یا مودم یا حتی گوشی Wi-Fi 7 بی معنی و غیرضروری است و وای فای 6 تمام نیازهای خود را پشتیبانی می کند.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

قطعا Wi-Fi 7 یک پیشرفت بزرگ است و مزایای قابل توجهی دارد اما برای افرادی که می خواهند از نسل وای فای 5 و قدیمی تر از آن به یک نسل نو کوچ کنند؛ وای فای 6 و 6E بهتر است.

شما باید اینترنت یک گیگابیت یا 2.5 گیگابیت داشته باشید تا تفاوت واقعی Wi-Fi 7 با وای فای 6E را حس کنید.

وای فای 6E سرعت بسیار بهتری نسبت به وای فای 5 دارد و به لطف فرکانس 6 گیگاهرتز، از تداحل و ازدحام در باندهای فرکانسی جلوگیری می کند.

افزون بر این، همان طور که اشاره کردیم در اوایل سال 2024، روترها و مودم های وای فای 7 بسیار گران قیمت هستند و فعلا هم ارزان نمی شوند. احتمالا، مدتی طول می کشد تا شما تعداد خوبی دستگاه وای فای 7 در خانه داشته باشید و نیاز به یک روتر Wi-Fi 7 پیدا کنید.

پیشنهاد ما این است که فعلا از وای فای 6 یا نهایتا 6E استفاده کنید و سال بعد یا بعدتر از آن به Wi-Fi 7 بروید؛ البته اگر در خانه اینترنت سرعت پایین دارید.

چند سوال درباره وای فای 7

آیا با گوشی یا لپ تاپ دارای وای فای 6 می توانم به روتر وای فای 7 وصل شوم؟

بله؛ هیچ مانعی وجود ندارد شما با یک دستگاه نسل پایین تر وای فای به یک روتر یا مودم قوی تر و نسل بالاتر وصل شوید.

آیا باند 6 گیگاهرتز وای فای در ایران فعال است؟

آخرین خبرها و گزارش هایی که خواندیم؛ فرکانس 6 گیگاهرتز در ایران بسته است؛ ضمن اینکه دستگاه های بسیار کمتری توانایی اتصال به این باند رادیویی را دارند.

آیا مودم و روتر وای فای 7 وارد ایران شده است؟

ما هنوز مودمی با وای فای 7 یا روتر بی سیم WiFi 7 مشاهده نکردیم؛ البته سایت های واسط خرید فروشگاه آمازون، نوترین روترها و مودم ها را دارند و می توانید به دلاری خرید کنید.

منبع: شبکه چی

به "وای فای 7 در برابر وای فای 6E: چرا وای فای 7 بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای فای 7 در برابر وای فای 6E: چرا وای فای 7 بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید