چرا 34 درصد؟ علت گران شدن اینترنت از زبان یک مسئول

به گزارش وبلاگ هلو، ایسنا نوشت: معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آنالیز های مختلفی درباره نحوه محاسبه افزایش تعرفه انجام شد اما نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می گردد، نزدیک به نرخ تورم باشد.

چرا 34 درصد؟ علت گران شدن اینترنت از زبان یک مسئول

مهدی روحانی نژاد درباره مبنای درصد افزایش تعرفه اینترنت اظهار کرد: آنالیز های مختلفی از این جهت که اپراتورها چقدر هزینه برای توسعه شبکه خود احتیاج دارند انجام شد.

وی اضافه نمود: بعلاوه اپراتورها متناسب با درآمدی که دارند چه اندازه افزایش می توانند هزینه را پوشش دهند. در کنار موارد گفته نرخ تورم برای ما بسیار مهم بود تا آن چیزی که مصوب می گردد نزدیک به نرخ تورم باشد.

  • زمین تخت است، همه دروغ می گویند به جز این نقشه!

روحانی نژاد که در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن می گفت، تأکید کرد: طبیعتا کمتر از نرخ تورم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هزینه اپراتورها باشد به همین علت افزایش تعرفه 34 درصد است.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه توضیح داد: طبیعتا زمانی هر کالا و خدمتی افزایش قیمت داشته باشد، ممکن است مصرف نماینده حس مثبتی نداشته باشد اما این موضوع دلایل متعددی دارد که در ادامه درباره آن صحبت می گردد.

روحانی نژاد در پاسخ به این سوال که داستان افزایش تعرفه از کجا آغاز شد، توضیح داد: درخواست اپراتورها در این زمینه از سال گذشته مطرح شده اما اشاره به این نکته لازم است که مصوبه هایی که ما داریم و تعرفه هایی که اعمال شده، متعلق به سال 1396 است؛ یعنی آن چیزی که تا هفته گذشته در بسته های اینترنتی ارائه می شد، به سال 1396 مربوط می گردد و طی چند سال تغییر قیمتی رخ نداده است. در طول این چند سال به علت بحث تورم به خصوص در زمینه خدمات ارتباطی تغییر نرخ، مهم تر و موثرتر است.

وی ادامه داد: از سال گذشته اپراتورها این بحث را جدی تر مطرح کردند که اگر این روند ادامه یابد، ممکن است در بحث کیفیت دچار مشکل شوند، بنابراین این درخواست را در جلسات کارشناسی مطرح کردیم تا اینکه سال جاری این موضوع به صورت جدی تر پیگیری شد.

معاون رگولاتوری با بیان اینکه ما به عنوان نماینده مردم در جلسات مذاکره با اپراتورها که داشتیم، تعهداتی را از آن دریافت و آن را الحاقیه پروانه نموده ایم، اضافه نمود: اپراتورها برای خدمات خود پروانه دارند، بنابراین این موضوع ضمیمه پروانه شده و آنها متعهد هستند؛ یکی از این تعهدات ارائه خدمات تازه ارتباطی مانند نسل پنجم اینترنت است که تعهد دادند تا انتهای سال بعد، 10 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات قرار دهند. بعلاوه پوشش نسل چهارم به 96 درصد خواهد رسید و از سوی دیگر در زمینه سرعت هم متعهد شدند تا شش ماه آینده 30 درصد سرعت را بهبود دهند.

روحانی نژاد گفت: رتبه اینترنت با نرخ فرق دارد؛ چون فاصله کشورها می تواند کم یا زیاد گردد. به طور مثال سرعت 10 مگابیت بوده بنابراین ما این اندازه را می خواهیم 30 درصد افزایش دهیم و شرایط بهتر خواهد شد.

وی بعلاوه درباره وعده رئیس جمهوری در زمینه ارائه اینترنت رایگان به کاربران شرح داد: ما در کنار افزایش تعرفه اقدامی که انجام داده ایم این است بسته هدیه در نظر گرفته شده که احتمالا پیامک آن را مردم دریافت نموده اند اما کسانی که پیامک را دریافت ننموده اند می توانند با مراجعه به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام نمایند. بعلاوه متناسب با زمان های گوناگون، میزان این بسته ها اعلام می گردد. برنامه ریزی نموده ایم که در این مقطع زمانی تا خاتمه سال، بتوانیم برای اقشاری که این افزایش هزینه ممکن است برایشان زحمت ایجاد کند، این بسته اینترنتی را ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بسته های اینترنتی کم حجم مانند 200 مگ زود تمام می گردد، چه توجیحی دارد؟ اظهار کرد: طبیعتا این بسته ها کم حجم و یک روزه هستند و ما برای بازه های بلندمدت چنین بسته هایی نداریم. در حال حاضر برای بازه زمانی یک ماهه کمترین بسته اینترنتی موجود یک گیگ است.

مصرف ماهانه 50 درصد مردم کمتر از دو گیگ است

او تاکید نمود: تا قبل از این افزایش تعرفه، مصرف ماهانه نزدیک به 49 درصد کاربران مصرف کم تر از دو گیگ بود؛ به عبارتی مصرف نیمی از مردم در ماه در این حد است. اما افرادی که در زمینه تخصصی تر کار می نمایند، مصرف اینترنتشان بالاست و حتی کاربرانی هستند که ماهانه 50 گیگ اینترنت مصرف می نمایند اما به طور میانه براساس آمارگیری های اجرا شده، مشاهده کردیم مصرف نزدیک 50 درصد مردم کم تر از دو گیگ اینترنت است.

روحانی نژاد درباره گلایه مردم در زمینه حذف بعضی از بسته های اینترنتی پس از افزایش تعرفه توضیح داد: اگر بسته ای هفته گذشته در سبد خدمات اپراتورها بوده، آنها به هیچ وجه اجازه حذف ندارند و اگر کاربران بسته ای را هفته گذشته خریداری کردند و پس از این موضوع حذف شده است، باید با شماره 195 تماس بگیرند تا پیگیری های لازم انجام گردد. سامانه 195 برای این موضوع بوده و شبانه روزی است و کاربران می توانند شکایت خود را اعلام نمایند؛ ما هم به عنوان رگولاتوری پیگیری می کنیم.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری تاکید نمود: زمانی که یک خدمتی شش سال بدون تغییر تعرفه بوده، طبیعتا باید انتظار داشته باشیم که در حد تورم سالانه افزایش قیمت رخ دهد، بنابراین فکر نمی کنم مردم عزیز با توجه به عدم تغییر تعرفه در این سال ها برای 34 درصد اعلام شده، بحثی داشته باشند. ما تنها دستگاهی بودیم که در برابر این افزایش قیمت از اپراتورها تعهد گرفته ایم و در شرایطی که به تعهدات خود عمل ننمایند، جریمه مالی می گردد. بنابراین مردم عزیز این افزایش حداقلی را درک می نمایند که برای بهبود شبکه احتیاج است و به هر حال ما این تعهد را از اپراتورهای ارتباطی گرفته ایم.

وی ادامه داد: اما درباره اینکه چرا دولت در این زمینه از حق خود نگذشته است، می توان گفت ما این کار را انجام داده ایم؛ در حال حاضر از حق السهمی که از اپراتورها به دولت داده می گردد، چهار درصد را برای خدمات روستایی در نظر گرفته ایم و اگر در حال حاضر بیش از 94 درصد روستاها تحت پوشش قرار گرفته اند از همان حق السهمی است که دولت می توانست آن را دریافت و به خزانه واریز کند. بعلاوه سال جاری هشت درصد را برای توسعه فیبر نوری در نظر گرفتیم.

  • چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چرا 34 درصد؟ علت گران شدن اینترنت از زبان یک مسئول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا 34 درصد؟ علت گران شدن اینترنت از زبان یک مسئول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید