با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید

به گزارش وبلاگ هلو، تاریخچه رژیم گیاهخواری پیچیده و در هم تنیده با باورهای فرهنگی، مذهبی، فلسفی و اخلاقی است. این رژیم همچنان به تکامل خود ادامه می دهد زیرا به جنبه مهمی از شیوه های غذایی و سبک زندگی مدرن تبدیل شده است.

با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید

رژیم گیاهخواری یک الگوی غذایی است که در آن مصرف گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و در بعضی موارد دیگر محصولات حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل ممنوع است. گیاهخواری در افراد مختلف به دلایل مختلفی از جمله اعتقادات اخلاقی، محیط زیستی، بهداشتی و مذهبی انجام می گردد. با ما در مجله اینترنتی وبلاگ هلو همراه باشید.

انواع رژیم گیاهخواری

مفهوم گیاهخواری و پرهیز از مصرف گوشت در فرهنگ های مختلف در طول تاریخ وجود داشته است. در حالی که معین کردن ریشه های دقیق گیاهخواری سخت است، شواهد نشان می دهد که این پرهیزات غذایی در انواع متفاوت هزاران سال است که وجود دارند. انواع مختلفی از این رژیم گیاهخواری عبارتند از:

1. رژیم گیاهی لاکتو-اوو

این نوع رایج ترین نوع گیاهخواری است که شامل غذاهای گیاهی همراه با لبنیات و تخم مرغ است.

2.رژیم لاکتو گیاهخواری

این رژیم شامل غذاهای گیاهی و لبنیات است، اما تخم مرغ را حذف می نماید.

3. گیاهخواری همراه تخم مرغ

این رژیم شامل غذاهای گیاهی و تخم مرغ است، اما لبنیات را حذف می نماید.

4. رژیم گیاهخواری وگان

رژیم وگان سخت ترین نوع از گیاهخواری است که تمام محصولات حیوانی از جمله گوشت، لبنیات، تخم مرغ و عسل در آن ممنوع است. گیاهخواران فقط به غذاهای گیاهی متکی هستند و اغلب این رژیم را به دلایل اخلاقی، محیطی و بهداشتی اتخاذ می نمایند.

5. رژیم خام گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری که به عنوان رژیم خام وگان نیز شناخته می گردد، یک نوع دیگر از رژیم گیاهخواری است که بر مصرف غذاهای گیاهی نپخته و فرآوری نشده تمرکز دارد. تمام محصولات حیوانی و بعلاوه غذاهایی که بالاتر از دمای معینی (معمولأ در حدود 104 درجه فارنهایت یا 40 درجه سانتیگراد) گرم شده اند در این رژیم ممنوع هستند.

رژیم خام گیاهخواری در درجه اول شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، جوانه ها و چربی های خام گیاهی مانند آووکادو و روغن نارگیل است. بعضی از پیروان این رژیم بعلاوه محصولات لبنی خام مانند شیر و پنیر غیر پاستوریزه و بعلاوه عسل خام را نیز مصرف می نمایند.

رژیم نیمه گیاهخواری نیز یکی از انواع آسان رژیم گیاهخواری است که پیشتر در این مطلب به آن پرداخته ایم.

مزایای انواع گیاهخواری

پیروی از این رژیم اگر با مراقبت و دقت به تأمین همه وینامین های مورد احتیاج بدن همراه گردد، مزایای بسیار زیادی برای سلامتی و محیط زیست دارد که در ادامه بعضی از آن ها را مرور می کنیم؛

فواید سلامتی

رژیم گیاهخواری به طور معمول سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها هستند که مواد مغذی ضروری، فیبر و آنتی اکسیدان ها را فراهم می نمایند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های گیاهخواری می تواند با خطرات کمتر چاقی، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان همراه باشد.

پایداری محیطی

دامپروری صنعتی نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه ای، از بین رفتن جنگل ها، آلودگی آب و نابودی تنوع زیستی ایفا می نماید. انتخاب یک رژیم گیاهخواری به کاهش اثرات زیست محیطی و ترویج فراوری پایدار غذا کمکی چشم گیر می نماید.

توجه به این نکته لازم است که اگرچه این نوع تغذیه برای سلامتی بسیار مفید است، اما احتیاج به برنامه ریزی دقیق برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 دارد. مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه ثبت شده برای اطمینان از یک رژیم گیاهخواری متعادل از نظر تغذیه توصیه می گردد.

پیشنهاد مطالعه: خواص کلم در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید