دریایی از ستارگان رنگارنگ که توسط هابل به تصویر کشیده شد

به گزارش وبلاگ هلو، هابل تصویر چشمگیری از خوشه کروی NGC 1805 ثبت نموده است که مجموعه ای کم نظیر از ستارگان رنگارنگ را نشان می دهد.

دریایی از ستارگان رنگارنگ که توسط هابل به تصویر کشیده شد

در این تصویر ستارگان بسیار نزدیک به هم قرار گرفته اند. این گروه فشرده، هزاران ستاره را در لبه ابر ماژلانی عظیم، که به عنوان قمر کهکشان راه شیری شناخته می گردد، دربر می گیرد. این ستارگان مانند زنبورهایی که کندو را احاطه نموده اند، به دور یکدیگر می چرخند.

در مرکز متراکم یکی از این خوشه های ستاره ای، فاصله ستارگان با یکدیگر 100 تا 1000 برابر نزدیک تر از فاصله نزدیک ترین ستاره به خورشید ماست. این موضوع باعث می گردد که شکل گیری سامانه های سیاره ای در اطراف آن ها بعید باشد.

تفاوت چشمگیر رنگ های ستاره ای در این تصویر، به زیبایی نشان داده شده است که دو نوع نور مختلف را با هم ترکیب می نماید؛ ستاره های آبی که در نور نزدیک به فرابنفش می درخشند و ستاره های سرخ که بیشتر در طیف نور سرخ و فروسرخ تابش دارند.

تلسکوپ های فضایی مانند هابل، به دلیل آنکه در بیرون از جو زمین قرار گرفته اند، می توانند در طول موج فرابنفش رصدهای بهتری نسبت به تلسکوپ های زمینی داشته باشند. زیرا جو زمین بیشتر این طول موج را جذب می نماید و دسترسی به آن برای تأسیسات زمینی ممکن نیست.

این خوشه کروی جوان را که در فاصله 163 هزار سال نوری از ما قرار گرفته، می توان از نیمکره جنوبی و در صورت فلکی دورادو (Dorado) که نام پرتغالی دلفین ماهی است، مشاهده کرد.

خوشه های کروی معمولا ستاره هایی دارند که هم زمان متولد می شوند. با این وجود خوشه کروی NGC 1805 غیرمعمول است، زیرا به نظر می رسد که میزبان دو گروه ستاره ای با اختلاف سن میلیون ها سال است.

مطالعه چنین خوشه هایی می تواند به ستاره شناسان یاری کند تا فرایند تکامل ستاره ها را بهتر درک نمایند و دریابند که چه عاملی موجب می گردد ستاره به صورت کوتوله سفید و یا با یک انفجار ابرنواختری به زندگی خود انتها دهد.

  • در میان ستاره ها غرق شوید؛ تصویر تلسکوپ هابل از خوشه کروی M3

عکس کاور: خوشه کروی NGC 1805 از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

Credit: ESA/Hubble & NASA, J. Kalirai

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ

به "دریایی از ستارگان رنگارنگ که توسط هابل به تصویر کشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریایی از ستارگان رنگارنگ که توسط هابل به تصویر کشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید